Nova Evropa

„Gorski Vijenac“,

Prva najviša vredmost naše narodne kulture, naše narodne duše, Jesu naše narodne pesme, narodni umolvori,

Drugi izraz naše estefičko-umetničke akcije, »Gorski Vijenac«, takodje je jedna dinarska duhovna konstrukcija, Samo, za razliku od narodne pesme, ova je konstrukcija mnogo uža i osnovne dinarske osobine su mnogo podvučenije; naročito snaga, jačina, gorostasnosf, i plahovitost, Dok je glavma dinarska konstrukoija, narodna pesma (sem pesama o Ustanku, koje su i same vrlo usko dinarske i, u osnovi, dodiruju se s osmovama »Gorskog Vijenca«), konstrukcija široka, moralnoetička, »nebeska«, blago optimistička, čovečamska 4 Б]абогодпа, ova je druga konstrukcija uska, tvrda, nešto doktrinarna, zloBuka, evolucijonističko-pesimistička, na skroz nacijonalan način religijozna, i plemensko-nacijonalna, Jednim delom, oma ima u sebi nečeg prastaro. balkanskog, nečeg divlje ilirskog, ра опда i mešavine ilrsko-slovenske, koja dovodi do meke balkanske gSotike, i, najzad, nečeg praslovenskog i čisto slovemskog: пеčeg, rečju, isključivo balkanskog, i to toliko balkanskog — sem, naravno, u najvišim manifestacijama, koje su opšte čovečanske — da se za »Gorski Vijemac« može reći, da je srž srži i »so soli« balkanske, Vidjemja su snažna, gorostasna, i prenadražena, i uvek u jednom osobenom uglastom š# tvrdom obliku, tesana iz gramita u frouglima i šiljema, U пјети slovenskih koncepcija nema mmogo, Sloven me rešava pesimizmom »svetsku zagonetku«, nego nihilizmom, ili »njičevizmom« [{»njičevo«}, s jedne strane, i, sa druge, postavljanjem novih meta i zadataka ili vraćanjem ma prarešenmja u smislu istočnih arijanskih rešenja, Njegoš mije to, Slovenske su stvari, uglavnom, lične, okrugle, blagorodne, pasivne, i neborbene, i nepozitivne u smislu materijalnom i socijalnom, u smislu meizvršivosti, Njegoš nije to, On je na limiji ilrskoj i hercegovačko-crnmogorskoj: plahovit, snažan, borben, i tvrd, On se, sem u najvišim rnomentima, sav oslanja na tu osnovu: i po gradivu i po izrazu, Ta osnova je u narodnoj pesmi, I Njegoš se oslanja, uglavnom, po jednom delu gradiva, kao i po izrazu, na narodnu pesmu tipa hercegovačko-crnogorskog; i takav je * po obliku i po svojim osnovnim estetičkim osobenostima, po reakcijama ma madražaje, naročito na опе koji su u vezi sa patrijotizmom, po osnovnim moralnim i eličkim shvatanjima o mlozi krsta prema polumesecu, o sukobu Zapada sa Istokom, i po osnovnom mnacijonalnom altcentu {naročito pesme iz Ustanka), Tim poslednjim, on je, uglavnom, sem u filozofsko-religijoznim razma{franjima, u pumoj saglasnosti sa hercegovačko-crnogorskim narodnim pesmama, sa onim običa-

9