Nova Evropa

одрасле; 3) библијотеке; 4) клубови; 5) агитацијони рад, и 6) самообразовање,

1) Ликвидација неписмености.

Према подацима сверуског пописа пучанства, обављена 28, августа 1920, приказује се писменост Русије у следећим бројкама, Од 117,284.504 житеља, са територија. који је поменути попис захватио, било је 39,179,911 писмених, а 54,756.721 неписмених, у добу од 8 година; т, ј, на сваку тисућу људи обојега спола, у добу од 8 година, падало је по 401 писмен човек, Од 1000 мушкараца било их је 529 писмених, а на 1000 жена — 300. Природно је стога да се данас рад на ликвидацији неписмености међу градским и сељачким пучанством сматра најважнијом задаћом народне просвете, Сверуски Централни Извршни Комитет ставио је Наркомпросу и његовим месним органима у дужност, да међу народом коначно ликвидирају са неписменошћу, и то засад у добу од 11 до 40 година, најкасније до десеттодишњице Октобарске Револуције, Број неписмених који услед тога пада под обавезу обуке у РСФСР рачуна се приближно на 17 милијона људи, У првом се реду ликвидација неписмености проводи међу члановима професијоналних савеза, међу красноармејцима, и уопште међу организованим пучанством. Најбољи су успеси постигнути досад у црвеној армији, где је број обучених достигао неколико милијона. Мрежа установа за ликвидацију пеписмености у 1923/24 години одређена је у количини од 17.600 течајева, са 5.800 школа за слабо писмене, Ови течајеви немају само задатак, да савладају технику читања и писања, него да уједно пробуде интерес и смисао за образовање, и уопште да дигну класну самосвест ученика и фреквентаната, и исто тако да у њима изазову жељу и настојање за активним учествовањем у изграђивању Совјетске Русије. У текст буквара уносе се стога и елементи политичког образовања, те се сматра безуветно потребним да се одступи од наставе у читању и писању на темељу бесмисленог штива и материјала далеког од интереса оних који уче, Да се постигне што бољи успех при учењу, препоручује се активно учешће самих ученика у разним занимањима. У вези са градивом које се чита, воде се разговори о актуелним питањима, Математска писменост уско је везана са градивом из буквара, Пракса је показала да се, при правилном одржавању обуке, неписмени може научити читању · и писању за три до четири месеца, а да се само три до четири пута на недељу држи час, Школе за ликвидацију неписмености имају даље циљ, да учврсте и одрже полазнике у знању читања, писања, и рачунања, те да им помажу да се лакше оријентишу у питањима текућег живота, При обуци се препоручује примена комплексног система предавања, при

173