Nova Evropa
nično biće, Kao drugu dužnost žene, ističe ona pozitivnu čestitost, ne telesnu nevinost nego pozitivnu čestitost i tela i duše, A u braku, ona traži potpunu slobodu za čoveka i za ženu, i ravnopravnost u ljubavi, Brak bez ljubavi nema prava da postoji, On ima svoje opravdanje samo ako je slobodan spoj dvaju bića koja se vole, inače treba da bude raskinut, Majka, to svaka žena treba da bude; ali ako i nije majka, ona ima da lepša život ı da ба čini harmoničnijim,
Pored ljubavi, velika briga Mlen Kej u životu, [0 је пјеп socijalizam, Kad joj je bilo jedva 16 godina, u Švedskoj se dešava decembarska noć 1865: tada se poslednji put rešava pitanje o upravi zemlje; pada način vladavine četiri staleža, i ustanoviava se moderni parlamenat sa dva doma, Te noći, kad ie pala aristokracija, cela okolina njihove porodice žalila je, dok su se Elen Kej i njena mafi radovale iskreno, I tada, te noći, kad je još bila sasvim mlada devojka, učinila je zavet da će služiti narodu, i da će svoj patrijotizam učiniti demokratsim, »Ima jedno osećanje«, kaže Elen Kej, »koje nikad nisam delila: to je rojalizam, Republikanka sam otkako znam da se zemljama vlada, i otkako čitam o Rimu i Atini, Ako volim naše junačke kraljeve, kakav je bio Gustav Adoli i drugi, to. je zato što su voleli svoju domovinu i junački je branili,«
Kad joj je bilo 20 godina, ona aktivno radi sa svojim ocem koji je jedan od osnivača agrarne stranke u Švedskoj, I već tada, za vreme odmora, osniva školu za mladež i malu biblijoteku koja cirkuliše po celom selu, Zanimljivo Je da ona, toliko povučena u sebe, u stvarnom dodiru sa knjigama, nikad nije prezala da se bavi praktičnim prosvetnim i socijalnim radom, Ono što je karakteristično u njenim socijalnim idejama to je da uspeva pomiriti svoj ničeovski individualizam sa tolstojevskim samoodricanjem, Ona, koja je uvek isticala individuu iznad svega, i smelo tvrdila da svaki čovek ima prava da se potpuno razvije i da dai maksimum svoje lične vrednosti, ona isto tako tvrdi da nepravda i nejednakost treba da iščeznu i da na svetu treba ostvariti bar jedan minimum pravičnosti, Jedan njen kritičar (prolesor Gustav Stevan) ovako govori o njenoj knjizi »Individualizam i socijalizam«; »Niko ni na engleskom, ni na nemačkom, ni na francuskom jeziku, nije pisao tako prosto, nezavisno, smelo i epigramatički oštro, niti našao više jedinstvo koje harmonizuje individualne i socijalne tendencije našega veka«, Mi smo u znaku individualizma, jer se ličnost čoveka oslobadja; ali mi smo isto tako i u znaku socijalizma, jer se narodna masa diže i dolazi do svoga prava, Elen Kej je shvatila te dve tendencije, i umesto da ih stavi u suprotnost jednu prema drugoj i da ih preseče, ona smara da ih treba harmonizovati, Ona se u tom pogledu naročito obraća omladini, Omladina, kaže ona, naročito može da oseti nepravde:
339