Nova Evropa

на масу и на појединца, Он ствара на активној страни своје биланце нове естетске принципе, нову господарску и моралну оријентацију, и т,д., а на пасивној страни обара позитивно и ствара негативно. Дух људскога друштва (колективна душа) имаде своје болести, чак и епидемије, које са собом доноси дух времена; у наше доба је таквом епидемијом проституција, проституција душе и тијела, такорећи проститујисање свега. За њене границе нема катастра, уопће се њене границе не даду позитивно означити; једино са негативне стране стоји, да под појам проституције не пада само и искључиво толерирана проститутка, или оно женско чељаде које је посредством конкретног процеса установљено као потајна проститутка, већ спада цијела она плејада скупоцјених и накићених свећеница Венере под звучним именом „артистица“, те маса келнерица, враголастих собарица, жустрих продавачица и серијозних контоаристица, Али се проституција не зауставља ни пред т. зв, „честитим“ домовима, па често ни пред самим наставним институтима, нижим и вишим, Али, да ту застанемо, па да поновимо ријеч оног Француза: „5! јауал Ја тај рјете де уеrites, je me garderais bien de louvrir", Достаје, за нашту сврху, да се само издалека укажу путеви којима треба ићи тражећи границе проституције у наше доба. Но и то су тек живи субјектни носиоци проституције, Остаје међутим још једно велико поље, које се не смије да мимоиђе у том односу, а то је порнографска литература, која се радо огрће плаштом артистичких, етичких и моралних амбиција. Ту је онда и кино; а понекад, иако у знатно мањем постотку, и спортови, особито неки. На сва та подручја проширио се зелени флујид проституције, и учинио их својом доменом,

Не може се притом пустити с вида још један фактор, који у нашим крајевима, и напосе у наше вријеме, изгледа као неки новум, а у ствари се вуче од прадавних времена; то је мушкарац као објект проститујисања. Већ библија символички стигматизира мушкарачки хомосексуалитет као велико социјално патолошко зло, тиме што прича о језовитој пропасти Содоме мн Гоморе услијед овога порока, Мојсије, као један од најдалековиднијих оснивача државе, и надасве одличан законодавац, нормира казан смрти за ово зло, У Европи, од прадавних времена, ужива Грчка тужни реноме протагонисте у том односу, Из Грчке је прешло у Рим, а из Рима у цио свијет, Ми напосе данас морамо да рачунамо са том друштвеном појавом „душевне љубави“ међу мушкарцима. Као што содомија код сточарских народа почива на чисто социјалним мотивима, тако почива хомосексуалност на чисто психичкима. Нећемо овдје дубље улазити у анализу овога односа, него Ћемо и то питање да третирамо само са чисто криминално-

социј олошког становишта.

346