Nova Evropa

зјахђот izražemo, bliži se više idealu muzičke drame nego Vagnerove opere, Muzika, i slikarstvo {riječ = slika), u djelima Vispijanskog, postavili su poljsku pozornicu pred sasvim move zadaće, proširujući ujedno znatno ulogu režisera i scemskog slikara, Na tome upravo i počiva težina interpretacije Vispijanskog, što svi faktori — jezika i umjetnosti likovne i vokalne — moraju djelovafi koordinirano a nijedan ne smije domimirati nad drugim; a nad svima njima ističe se sadržaj njegove poezije, koja oštro žigoše nemoć društva, te koja ovo poziva na duhovni preporod, navješćujući uskrsnuće narodne Poljske,

Po sebi je razumljivo, da su se drame Vispijanskog mogle prikazivati samo u Krakovu, ı donekle u Lavovu, gdje im je ukazivana najbrižljivija pažnja, Uopće, u Krakovu je vladao najveći kult pjesnika, Za djela Vispijanskog neobično se brinuo nasljednik Kotarbinskog, briljanini glumac Ludvik Solski, koji je {poslije smrti Vispijanskog) režirao i dotada meigrana njegova djela (»Okftobarsku noć«, ı »Legionm«), Solski je iznio na pozornicu, fakodjer veoma pažljivo imscenirane, cijeli niz drama Slovackocg i Fredra, te živio dotada zaboravljenog Ciprijana Norvida, Ali se on više svega odlikovao kao nenadmašam odgojitelj glumaca, Za. vrijeme njegove direkcije sazrela je do svog cvijeta umjelnost najpoznatijih poljskih glumaca : Solske i Visocke; pod njegovom rukom dozrijevaju, isto tako, bujni talenti glumaca koji postaju naskoro zatim glavnim oslonom novoosnovanogS Kazališta Poljskog u Varšavi (1913),

Poljsko Kazalište, osnovano od krakovljanina, Dra, Arnolda Šifmama {Szyiman), igralo je u kultumom životu Varšave važnu ulogu, Prije njega, pozorišni život Varšave skomncentrisao se bio u nasljedniku mekadanjeg Narodnog Kazališta — hkazalištu »Rozmaitošci« {raznolikosti — varićtć), gdje su često igrale najpoznatije glumačke sile u Poljskoj, koje misu zaostajale za pariskom »Komedijom« ili za bečkim »Burgteatrom«, U tim je lkazalištima, naravno, suveremo vladao režiserski konzervatizam, koji je često prelazio u puku šablonu, u sjajnu igru pojedinih glumaca bez dublje režiserske misli, Slavni glumci stvarali su nezaboravne kreacije, često u Котаdima male književne vrijednosti, jer ruska vladavina, kako rekosmo, nije dopuštala da рођака dramska poezija razvije svoja krila na njenu političkom terenu, i u tom робеди је revolucija od 1905 godine donijela tek neznaino poboljšanje, То se stanje promijenilo tek pod upravnikom Šifmanom, koji je odlično poznavao savremena kazališta, Odgojen u Krakovu, dakle u atmosferi kulta Vispijanskog, angažovao je om za Polisko Kazalište prvorazredne sile, poglavito iz Krakova, te je predstavama u pogledu režije obratio naročitu рагти, а 1560 tako i dekoraciji, i na taj način stvorio je u Varšavi kazalište

533