Nova Evropa

koje je značilo nešto za cjelokupnu poljsku kulturu, Svjetski Rat je ukočio za momenat razvitak toga kazališta; ali je s oslobodjenjem došlo novo doba, i po odlasku RUS uneseni su а u repertoar svi oni komadi, o kojima je prije bilo moguće samo sanjati, Tako su neke predstave Poljskog Kazališta postale čuvene, kao maprimjer: »Postojani primc« od Kalderena-Slovackog, z koje je režiser Osterva {zajedmo sa slikarom Drabikom) пасимо pravi misterij, ili, »Nebeska komedija« Krasmskog, Који је režirao sam direktor Šifmam, а та Који је Drabil stvorio monumentalne dekoracije; ili, napokon, »Milosrdje« od Rostvorovskog, pjesnika u duhu kazališnih Lo i Vispijanskog, u kojem se slikarska umjetnost Drabika nerazdružno vezuje sa režijom Boleslavskog, Onda je Poljsko Kazalište, po prirodi stvari, počelo vršiti uticaj na druge pozornice, koje su sve sada obraćale veću pažnju ma režiju i na slikarske elemente na sceni, Ali su ovi faktori u samom Poljskom Kazalištu počeli vladati nad svima drugima: dekoTacila je počela igrati sve veću ulogu, potiskivajući djelo pjesnika, — igra je postajala sve više vanjska i površna, To je, dabogme, opet moralo izazvati reakciju, i reakcija je uskoro došla,

Lozinka je ovaj put potekla od jednoga od najtalentovanijih a, mladjeS pokoljenja, Julija Отава koji je O novo kazalište, »Redutu«, sa glavnim zadatkom odgajanja mladih glumaca u skupnom duhu igranja, Osterva i njegov pomoćnik Limanovski, nastojali su da se glumac što većma uživi u ličnost koju tima da predstavlja, a da što manje — igra, Rezultat je bio veoma dobar, i mmogde predstave »Redute« bile su prave pravcate umjetničke poslastice za ljude od ukusa i izradjene kulture, PI dvije godine došao je u »Redutu«, kao drugi upravnik, L, S, Šile r (Schiller), najznatniii ротпа час poljskog kazališta, istinski umjetnik, Кон родједnako osjeća i poeziju i glazbu, te koji je a LG predestiniranm da nastavi liniju na koju je poljsku pozornicu skrenuo bio Vispijanski, U »Reduti« je on uskoro režirao uskršnji misterij i »Pastoralke«, dajući odmah očigledno svjedočamstvo svoje velike artističke kulture, Tako je pitanje odgoja novog glumca pomakmuto opet za jedan znatam korak naprijed,

Medjutim je ove godine (1925) otvorena nova zgrada. Narodnog Kazališta, čiju je direkciju preuzeo Osterva, dok je »Reduta« pretvorena u glumački školski institut, u kojem OL i Limanovski vaspitavaju mlade glumce u duhu svojih osvjedočehja i iskustava, O radu samog Narodnog Kazališta, u kojem i Ja. djeluju najbolji poljski glumci, teško je već danas izreći sud, Dosadanje predstave svjedoče o lijepom nastojanju, i beleže više značajnih uspjeha: »Dom Huam« od Zorile

534