Nova Evropa

БоуотПа је sva bujnost života, Prva zbirka novela {1896, u Ктакожи, pod pseudonimom Mauryc Zych) позЏа је naslov: »Kljuju nas gavrani, vrani« a predmet im je iz odine 1863, U jednoj od njih, koja je značajna uopšte za prvu epohu stvaranja Žeromskog, prikazuje se smrt buntovnika, koji vozi oružje u skladište: njega iznenada uhvati odeljenje uskih ulana i ubije, Cela ta prva zbirka prožeta. Je očajnim pesimizmom, te je izazvala u poljskoj duši dotada nepoznati bol beznadnosti,

Ustaški pokret u Poljskoj nije bio prožet osećajem iskrenog patrijotizma: tadanjom poljskom javnošću ovladali su bili niski, egojistični mstimkti; poljsko društvo izgubilo je, u ropstvu i usled nasledjenih mama i slabosti, i ostatke svoje emergije i svoga viteštva, i tonulo je u blato banalne svagdašnjice i želje za ugodnim životom, Uzvišenije duše padale su i propadale u nemoćnoj borbi protivu opšteg pritiska, Tu atmosleru prikazuje pesnik, nevideći u čitavoj sadašnjosti novih vredmosti,

oje bi mogle značiti i stvoriti temelje za lepšu budućnost, On želi da izražajem svoje patnje, koju potencuje vizija društvenih 1 пагодтић гаја 1 nepravda, izazove moralnu reakciju, da razbudi na nov život, On je, usled svoje preterane osetljivosti prema zlu i za bol, i usprkos svoga plamemog patrijotizma, Snagom i bogatstvom svoje bogodane ume{fnosti, postao tuma-– čem te boli, postao glasnikom oslabljemja i krize poljske duše, Njegov ju је ћетпадт pesimizam. samo još većma pritiskivao i slabio, pod onako teškim prilikama i uvetima za razvitak i jačanje, U »Beskućnicima« (1900) je naslikao s punim bolom najdubljeg saučešća bedu proletarijata i oštro osudio sebičnjaštvo i pohlepu za zlatom i sjajem #mućnih klasa, U romanu »Smrtni ostaci« (1914), Žeromski je patrijot-pesimist, koji lomi ruke nad budućnošću otadžbine, nad mogilom onih koji su svojim životom potvrdili da ona »jeszcze nie zgimela« a od čijih su herojskih dela ostali samo »smrimi ostaci«, Herojizam onih poljskih legija što su pod Napoleonovim zapovedništvom ratovale po čitavom. eritoriju Evrope, od Madrida do Moskve, nije naišao na razumevanje i na potporu mi kod neosveštenih i neprosvećemih narodnih mas4 ni kod imućnijih klasa, — one legije otišle su u zaborav, blesnule su i ugasle isao meteor na tmurnom horizontu raskomadane Poljske,

Taj kontrast izmedju viteške epopeje, sjajnih podviga na bojnim poljima, i tmurne svakidašnjice i bednog života u заугетепој otadžbini, zaoštrio je u pesnikovoj osetljivoj duši urodjeni pesimizam, Celokupna snaga njegove umetnosti, njeBov realizam u slikama prirode, u vojničkim scenama, u erotičkim epizodama, u folklorističkim opisima, mafopljeni su bolom koji je izazvao strašni slom nedavne prošlosti, A razo-

511