Nova Evropa

Poslednje delo Žeromskog, »Premaleće« {»Przedwiosne«], bilo je velik dogadjaj za dva najveća slovenska naroda, za Ruse i Poljake, U njemu je ocrtana, u zanimljivu beletrističnom ruhu, politička ideologija jednog poljskog intelektualca kojega je Вехојисца zatekla u Baku-u, Cezar Barika, junak romana, ip je Poljaka koji se, u kaotično posleratno doba, koleba izmedju nacijonalizma i boljševizma, Retko je Које Шетагпо delo izazvalo toliki mteres i tolike komentare kao ovaj roman Žeromskog, Bar u Poljskoj i u Rusiji nije se za poslednjih dvadesetipet godina ni o jednome toliko pisalo kao o »Premaleću«. Za šest meseca izašlo je u Rusiji šest prevoda sa šest raznih predgovora, od kojih svaki govori sa drugog gledišta, upuštajući se u ocenu rusko-poljskih odnosa, ili pokušavajući da simtetički obuhvati celi literarni i kulturni rad Žeromskog. Uglavnom, ruska kritika shvatila je pojavu ovog dela kao glas savesti poljske, a popularnost knjige pripisuje naivećim delom aktuelnosti mternacijonalnog socijalnos i političkog problema koji ono obradjuje i čijom je personilikacijom glavni junak Barika, Grupa poljskih komunista u Moskvi prihvatila je, »nakon dvodnevne diskusije, rezoluciju, kojom ustaje protiv ideolodije Žeromskog, te upozorava komunističku omladinu da se čuva ovog njegova dela«, I dok je tako u Rusiji to delo od Роljaka proglašeno izrazito antirevolucijonarnim, dotle ga je poljska nacijonalistička štampa žigosala kao boljševističko, Medjutim, ovo delo ima, usprkos očite autorove tendencije {analogno sa slučajem u »Povesti greha«), značenje buntovnog Ста; и пје|. mu odjekuje kolektivistička misao poljske inteligencije, u čijim su dušama zarezali duboke tragove istorijski dogadjaji i prelomi, Poljski intelektualac, kako smo već rekli, kolebao se izmedju nacijonalizma. i boljševizma, i Žeromski je, prateći celokupni život Poljske, intervenirao u pitamjima ove vrste, pokušavajući da objasni i jednu i drugu sfranu; ali s očiglednim ličnim simmpat'jama ulevo, pošto je davno prošao i preboleo bio faze akulnog nmacijonalizma, »Dve duše u istim grudima« oslobodjenog Poljaka počele su da se stapaju,

Za njega lično bio je militantni nacijonalizam stvar prošlosti, i.on je nesamo propovedao novu Poljsku, nego je i sam pristupao problemima i zadacima praktičnog i konstruktivnog nacijonalnog rada, Tako je, naprimer, u knjizi »Snobizam 1 ргоgres« nastojao da uputi narodni život putem progresa ma роdručju umetnosti i društvenih pitanja, polazeći sa pretpostavke, da se »Poljska preporodila iz krvi i rada mučenika zato, da bi se na mestu gde je vladala tama ropstva otvorila najsvetlija radionica progresa«, On stavlja važne predloge u pogledu književnosti, kazališta, i t. d,, i istupa s projektom osnivanja »Akademije poljske kmnjiževnosti«, koja bi — prema njegovu shvata-

513