Nova Evropa

Изложба ратне и поратне пропаганде (у Минхену).

(Како смо изгубили Корушку.)

Новинарски Факултет минхенског Универзитета приредио је, овог лета, графичку изложбу политичке пропаганде. У једном огромном павиљону парка за изложбе, поред големе статуе Баварије, ова изложба покушала је приказати средства политичке пропаганде којима су се служиле зараћене државе у оквиру својих земаља, у неутралном иностранству, иу земљама противника. Иако је очигледна тежња изложбене управе, да прикаже објективно сву ову пропагандистичку делатност, није чудо, јер је у самој природи ствари, да она није могла потпуно успети, већ је добрим делом приказала Немце и Немачку као јагањце, а Антанту као разбојнике, паликуће, и отимаче. Ипак је ова Изложба, износећи сва употребљавана средства, дозволила свима гледаоцима без разлике да створе себи суд по предмету који је Изложба имала да изнесе.

Види се, пре свега, да нису бирана средства пропаганде ни од које државе, а понајмање од Немаца. Свуда се непријатељ и његове прилике приказују најцрњим бојама, док се у небо дижу борци властите земље, и сликовито износи и хвали сређеност и благостање сопственог народа. У следећем ћемо настојати да изложимо, сасвим укратко, поделу ове Изложбе.

У измешану поретку приказују се, у посебном холу, сва средства политичке, економске, и културне пропаганде, у свом шаренилу. Посетилац се уводи у предмет, који сликовито предочује да се не треба устезати ни од каког средства да би се постигло циљ, Ратна и поратна пропагандистичка средства Немачке уперена су углавном на пропагандистичко обавештавање неутралних држава. Дејствује се на иностранство на свима језицима, свакојаким доказима: како је рат Немачкој наметнут, и како је њена одбрана оправдана. Лавине погрда сипају се на рачун Француза, и нарочито Енглеза. Талијани се извргавају потсмеху, Руси сажаљењу, Срби, Белгијанци, Румуни, и Португизи, сваки на свој начин извргавају се руглу или погрди, Американци се представљају као прождрљиве звери, које из материјалистичког прохтева ждеру све, Понајгоре пролазе кроз овај графички пакао Енглези, и једино њима не праштају Немци ништа. При примењивању од своје пропаганде не уносе Немци нигде хумора, већ су увек жустри и драматски, Највећи немачки уметници израђивали су пропагандистичке слике, којима се врбује за уписивање ратних зајмова, и томе слично,

187