Nova Evropa

skladni izražaj, Mikelandželo nije uzeo inspiracije ni za jedno jedimo od svojih dela, Studirajući, on je zanemario ui zabacio plastičku lepotu grčke umetnosti, kao što je hteo do kraja da se odrekne i mistične gracije hrišćanstva,

Kontesa: Uza sve to, dragi Maestro, ne možete poreći, da se baš s ovom mističnom gracijom sretamo u njeđovoj »Pieta« u Sv, Petru? Što se mene tiče, izjavljujem da poznajem malo mramora iz kojih govori tako mila i tako hrišćanska poezija.

Komendatore: Dozvoljavam, gospodjo konteso, i priznajem istu zaslugu i nekim drugim radovima Buonarotija iz mladjega doba, naprimer njegovoj »Madoni« u Brižu, ili onome gracijoznom »Amndjelu što nosi sveblonik« {a nalazi se ma уеlikom žrtveniku u Bolonji, na desnoj strani), Te slatke kreacije dokazuju očigledno, da je Mikelandželo umeo dati izražaja hrišćanskom osećanju; i, s druge strane, njegova Eva m freski »Pada«, a još i više njegova veličanstvena »Delfiska Sibila«, sjajno svedoče da je on, kad je trebalo, umeo da izrazi još veću i još svežiju plastičku lepotu, Pa ipak, i sami savremenici njećove »Pieta« u Sv. Petru morali su da zabeleže, kalko je umetnik hteo, u ovoj kompoziciji, da se odvoji od vladajućih i osveštanih pravila za ovake predmete, I ta se sklonost mladoga vajara u toku godina neprestano razvijala, док Коnačno nije prešla u sistem, u veličanstvenu revoluciju, Ne poznajem genija koji bi, kao Mikelandželo, tolikom silmom odbio bio od sebe hijerarijsku tradiciju umetnosti, i tako odlučno i potpuno porekao ceo jedan velik istorijski razvoj, na kome su radili verovanja i imaginacije čitavih vekova,

Opat Don Felipe: A nije li, možda, čitava Renesamsa bila ništa dručo do jedan neshvatljivi, strmoglavi povraćaj и рабапзфуо; јег Šta su učinili takmaci Mikelandžela nego da su na prečac prekinuli sa velikom hrišćanskom prošlošću?

Komendatore: Nipošto, Monsinjore., Veliki majstori Renesanse nisu nimalo otklanjali tu prošlost, niti su je zapustili; čak se može reći da su je prihvatili sa poštovanjem, i nastavili su je sa slobodom, nastojeći da je podmlade, kraj sveg njihova штпоХепоб хпапја, 1 иКиза Jormirana pod uticajem velikih uzora antičke lepote, Lijonardova, Rafaelova, Lujinijeva, Fra Bartolomeova, ili Del Sartova inspiracija kreću se u krugovima njihovih sredovečnih predšasnika.,.. Od опоба 510 је opšti karakter umetnosti velikih majstora Renesanse, samo se Mikelandželo izdvaja i udaljuje, i to na način odlučan i sistematski. On nam se prikazuje kao wosamljenik i rasrdjeni otpadnik, bez ikakove rodbinske veze sa školama зу0б угеmena, ili bez ikakova srodstva s onima iz prošlosti, proles

297