Nova Evropa

јањима — неће плаћати ни они који имају годишњи доходак од неколико стотина хиљада, па и више, динара. Од стране демократа војевало се против пореза на укупни доходак тиме, да то значи двоструко опорезовање једног и истог прихода. У готово свим државама, у којима је порез на укупни доходак кичма читавог порезног система, постоје и остали порези (као земљарина, кућарина, обртарина, и слично); само што су ти порези или сасвим препуштени самоуправама, или служе да боље опорежу такозвани „фундирани"“ приход. Јер, јасно је да се онај који прима од земљишне ренте, или од својих зграда, годишње по 100.000 динара налази у далеко бољем положају од каквог лекара или адвоката, или чиновника, који исто тако прима годишње по 100,000 динара: доходак рентијера, или кућевласника, сталан је и сигуран, док слободна звања или чиновници могу од данас на сутра остати без зараде. Из тих разлога, модерна демократија оваким двоструким опорезовањем настоји да јаче захвати фундирани приход.

Као замена порезу на укупни доходак, који из наведених разлога испада из основе, заведени су, како рекосмо, такозвани „допунски порези“ на земљарину, на кућарину, и на порезе од радња и занимања. Ти допунски порези предвиђају извесну прогресију; праву прогресију није могуће замислити без вођења рачуна о укупном дохотку, По тој законској основи, појединац који има прихода од Дин 100.000,— искључиво од земљишта, плаћаће далеко већу прогресију него онај који има рецимо 30 хиљада од земљишта, 30 хиљада од зграда, 30 хиљада од обртне делатности, и 10 хиљада од вредносних папира. Јер код ове основе, прогресија допунског пореза зарачунава се посебно за сваку привредну делатност, Било би — наравно — далеко боље, кад би се израчунао порез појединца од земљишта, зграда, обртне делатности, ренте, па се на тако израчунат порез прирачунао прогресивни допунски порез. То додуше још не би био порез на укупни доходак, али би му се бар знатно приближио, много више него што је то сада случај, будући да би полазна тачка био укупни порез, овако, они који имају и земље и кућа, те врше разна звања, плаћаће много мање пореза него они који имају исти приход али им тај придолази искључиво од земље, од зграда, или од обртне делатности.

Експозе заменика Министра Финансија дао је податке, какав ефекат се чека од нових пореза. Али је тешко утврдити да ли ће ови подаци одговарати реалности, па ће требати почекати коначне резултате целе порезне реформе, што ће потрајати доста дуго, У сваком случају, изједначење пореза потребна је ствар и оно се мора без одуговлачења провести. Главно је да су сви порези једнаки за све крајеве, а онда ће се већ лакше изменити оно што је лоше, Кад, по изједначењу

99