Nova Evropa

су 1871. Тада је деоничка главница била 8.000 кр.; данас је актива. 9,000.000 кр,.

Ова се је снага Странке показала и у социјалистичком законодавству, које је у Данској много шире и боље организовано него у иједној земљи света; например, обезбеђење стараца, подупирање и осигуравање незапослених, помоћ инвалидима, и т, д. И обавезна пучка школа и настава стоје под јаким упливом Социјално-демократске Странке, те даје деци радника могућност да дођу и на највише научне институције. До овог резултата дошли су социјалдемократи сарадњом са разним другим странкама. Данас је социјално законодавство уздрмано од реакцијонарне Аграрне Странке, која се уздиже с помоћу капиталистичких странака које владају по градовима. Услед колебања и непостојаности либерала, пала је власт у руке реакцијонараца, а социјалисте су отишли у опозицију, која је већ довела до јаке економске кризе, и — због дефлације —- до незапослености. Ипак се, под вођством бившег министра и одличног првака Стаунинга (Тћ, Stauning), wwje je име прешло границе Данске, Странка све више шири, те остаје и надаље добро организована и јединствена. Стаунинг је био на челу владе 1924—6, то је била чисто социјалистичка влада, али није располагала довољно великом парламентарном већином. Идући избори показаће, да ли ће Стаунинг извући знатвију већину те тако усталити свој и своје странке положај на влади, | Marinus Kristensen.

Školstvo u Danskoj.

{Pisac ovog pregleda poznata је ličnost u Damskoj, jedam od najuglednijih pedagoga, javnih radnika, i pisaca, Rodjem 1877, w Kopenhagenu, gde je 1897 položio učiteljski ispit, primio je godime 1900 mesto u Cape Polis u Južnoj Africi, i borio se u Burskom Rate па strani Bura, sve do kraja rata, Om je osnivač i vodja kopenhaške Policajne Škole, i urednik »Politivennen«-a od 1911, Bio je ujedmo predsednikom Saveza Damskih Тјефика, 1 predsednikom Saveza Opštmskih Učitelja u Kopemhagemu Napisao ije mmnogo stručnih i ipopmularıih dela4,)

· Škole u Damskoj, uglavnom, organizirane su prema zakonu iz godine 1814, koji medju ostalim nalaže, da svako dete, od svoje 7. do 14, godine, prima naobrazbu na mafterinskom jeziku, i ima da se uči matematici, i veronauku; ako se roditelji opiru da svoju decu šalju u škole, sili ih se globom nato. U svakoj

108