Nova Evropa
nosti pojedinaca, Kao gradjanin, pojedinac mora u širem obimu i na direktniji način da se pozabavi problemima života opštine, države, i narodne uprave, baš kao i medjunarodnim odnosima, Kao radnik, mora da se prilagodi jednom komplikovanijem društvenom redu, Kao relativno nezavisna ličnost, ima više slobodna vremena na raspoloženju, Problemi koji proističu iz tih triju dominantnih faza u životu usko su povezani medju se i zahtevaju izvestan stupanj inteligencije i sposobnosti od strane svakog gradjanina, do čeda se ne može doći samo putem osnovne nastave, pa čak ni s pomoću srednje nastave, sem ako bi se opseg te nastave proširio«“) | |
Drugi važan razlog, koji pojačava potrebu za reformom u Sjedinjenim Državama, nalazi se u današnjem odnosu društva prema školi, i u našlom rašćenju broja škola za poslednje dve do tri decenije, Postepeno prelaženje škola iz privatnih ruku u državne ruke, i konzekventno sve jeftinija cena školovanja, otvorilo je velikim narodnim masama širom vrata školi, pa i onih najviših, Postepeno, i prilično brzo, škola prestaje da biva pristupačna samo bogatijim klasama, mada su deca srednjih i viših staleža još uvek u daleko nadmoćnijem procentu medju onima koji završuju definitivno srednje i više školovanje, Ipak je jako primetan napor nižih klasa da i njihova deca dobiju što je moguće više školovanje, To se naročito zapaža kod emigrantskih porodic4, koje se rekrutuju iz seljačkih slojeva po raznim evropskim zemljama, te koje su odande donele sa sobom tradicijonalno shvatanje da škola otvara čoveku put ka boljim i odabranijim društvenim položajima, Te porodice čine često ogromne napore da svoju decu doguraju do kakve više diplome, pa čak i u slučajevima kada dete nije naročito obdareno za više akademsko obrazovanje, Na drugoj pak strani, u srednjim i višim staležima, smatra se — kao t svugde u svetu — za pravu sramotu po porodicu ako i sin-ne bi završio bar onoliko isto škole koliko otac, Priraštaj škola dakle; izazvan tom težnjom za školovamje, napredovao je gigantskim koracima; dok je u 1890 bilo, naprimer, svega 2500 srednjih škola u Sjedinjenim Državama, u 1900 ih je bilo već 6000, a u 1910 se taj broj popeo - na 10.000, A prva narodna srednja škola (Public High School) današnjeg tipa otvorena je u Bostonu tek 1821! Broj zaposlenih nastavnika i broj upisanih učenika narastao je za 500 od sto u toku istih dvadeset godina. A u poslednjem izveštaju federalnog Komesara za Prosvetu nalazimo sledeće vrlo zanimljive podatke o današnjem brojnom stanju škola i svotama koje se troše
*)} »Cardinal principles of secondary education, A report of the Commission on the reorBanisation ol Secondary Education, appointed by the National Education Association« {Dept, of the Interior, Bureau ol Education, Bulletin, 1918, No, 35), U, S, Govt, Printing Otice, \Kashingtom,
1928,
18