Nova Evropa

na prosvetu u Sjedinjenim Državama: »Podaci prikupljeni za 1926 роКахији 20,984.002 učenika upisanih u javne i 2,143.100 u privatne osnovne škole, uključujući tu i dečja zabavišta; 3,786.071 u javne i 346,054 u privatne srednje škole; 252.907 u javne i 17,209 u privaine učiteljske škole; i 280.437 u javne a 486,704 u privaine koledže i univerzitete, neuračunavajući u taj broj i kandidate za stupanje na više škole, Ukupni broj nastavnik& uposlenih u svim vrstama škola jeste 977.291. Ukupan trošak za održavanje i rad ovih škola prijavljen je u svoti od 2.144,919,689 dolara, a ukupna vrednost školskog imanja iznosi 8,125,085,472 dolara, koja suma uključuje zaveštane fondove u iznosu od 1.061,589,042, 5ЕКоје ха bolničarke imale su u 1927 godini 77,768 učenika, škole za slepe 6,084, škole za gluhe 84,844, mdustrijske škole za osudjenike 84,317, i škole za slaboumne i subnormalne 104,021. — Ukupni trošak za javne osnovne i srednje škole u 1903 iznosio je 251,457.625 dolara; do 1913 ta se suma udvostručila, iznoseći 521,546.375 dolara; do 1920 još jednom se udvostručila, na 1.036,151.209 dolara; a u 1926 se opet udvostručila, na 2,026,308.190 dolara, Taj proces udvostručavanja ne pokazuje da će se produžiti u beskraj, jer se povišavanje izdataka usporilo za poslednje dve do tri бодше,«“) 12 dragog jednog, opet zvaničnog, izveštaja vidimo, da se je broj učenika upisanih u srednju školu u toku od 25 godina povećavao sledećom brzmnom: u godini 1880—90 po jedan učenik na 210 stanovnik4, u godini 1809—1900 po jedan učenik na 121, u 1909—10 po jedan na 89, a u godini 1914—15 po jedan na svaka 73 stanovnika,

Sve te cilre govore o kolosalnim razmerama do kojih se razvila prosveta u Sjedinjenim Državama, Brzina, medjutim, kojom se to razvijanje vršilo, nije davala dovoljno vremena da se stvari malo više srede i da se unese više sistema i koliko je mofuće više ujednačenosti u ceo proces, Sem toga, u isti mah su se pojavili i mnogi socijalni problemi koji se ranije nisu mogli ni predvideti, a stoje u uskoj vezi sa prosvetnom politikom i zahtevaju što brže i sigurnije odredjivanje direktiva za budući rad, Pre sveđa, usled naglog priraštaja školovanih ljudi, priraštaja koji je premašao stvarnu potrebu u onim prolesijama u koje su ovi po svršenoj školi obično odlazili, nastupilo je izvesno obaranje vrednosti školskoj diplomi. Priličan broj ljudi sa srednjom i višom školom teško je dolazio do onih zvanja i položaja na kakve su aspirirali, dok opet na drugoj strani nisu mogli da sebi osiguraju egzistenciju jer ih škola nije obučavala nikakvim praktičnim znanjima nego čisto akademskim, A da ostavimo nastranu već onu ukorenjenu i posve neopravdanu pred-

*) >» Annual Report of the Commissioner of Education to the Secretary of the Interior [ог «ће Иса! year ended June 30, 1928«,

19