Nova Evropa

veličanstvenog ushita za grčku omladinu —, Grčha nema ništa zajedničho ni sa idejom Društva Naroda... Narod hoji je izumeo i modelovao lepi hip, hoji se zove Gr a d, hako bi mogao da se divi naduvenom varvarshom idolu, hoji se zove Nacija?..

Ne! Nihabo! Grčha predstavlja Federafivnu Ideju. Kada Grčhba bude na svoj vlastiti unutrašnji život primenila formulu, prema hojoj Država postaje volunfaristička Rhreacija, stvorena posredstvom saveza i razuma, a mihaho realizovana ne znam bojim tudjim fenomenom prirode, Grčha če ponouo da se istaPne, kao magistralna i reformatorsha moć, izvan bilo hoje granice; i ponovo će da se postavi na čelo jedne Amfihtijonije: da postane ponovo žarište sveflosti za mnoštvo Istočnog Mediteraneja.

Mi ćemo, fada, moći opet reći: Jelado, majho naša, uzmi ponovo pod ohrilje svoje Evropu, i zauzmi se da je poučiš staroj mudrosti, da...

АП ја орде зада ргедозесат, да 61 fo još uveh bila »molitva па АРтороп«... Ргезестто!

(Preveo за španskog originala, B. Radica.)

Eugenio D'Ors jedno je od značajnih imena savremene španske književnosti, On ulazi u ovu svesku Grčke Stogodišnjice sasvim iznenadno i nepredvidjeno, Stigavši u Grčku da pohodi Delfijske Svečanosti, on se, šetajući se Atinom, i posetivši Akropolu, te pohodivši Delfe, odazvao našoj molbi, da nam napiše svoje impresije pred svoj odlazak u Evropu,

B. R.

БОГДАН РАДИЦА: ПОСЛАНСТВО ГРЧКЕ. ДЕЛФИЈСКО ОТКРОВЕЊЕ.

Положај Делфа има у историји античког света нарочит значај. Делфи су израз символа о божански изабраној земљи, о посвећеном омфалону, који су два орла, летећи са две супротне тачке света, предодредила за светилиште Аполона и Питијина пророштва. Митос је овде легендарно и религијозно примамљив. Пејсаж је, у својој мајестозности, класично савршен. Њега употпуњује представа и предмет митоса, — он му је управо прикладна позадина. Ови пластички кланци и удолине, који се сусрећу само на најузвишенијим медитеранским успонима, крију у себи извор поезије и инспираторску снагу за мислену акцију. Аполон је ту заправо символ једнога веровања, које је испуњавало столећа. Питија, са читавом својом архајском клерикално-банкарском организацијом, остаје споредним догађајем, и за њу Дрије Ла Рошел згодно каже, да му се чини као вечна жена теле-

380