Nova Evropa

Има у Корчули мноштво балкона разноврсних по украсу, облику, и величини. Оригиналан је утисак великог балкона на Бискупској Палачи, који се на јаким и кићеним конзолама протеже у свој дужини прочеља Палаче.

Усред плокате Катедрале стоји округли сталак, који је једном подржавао млетачки црвени барјак с лавом Св. Марка. На сталку су исклесани крилати лав Св. Марка, и до њега грб дужда и корчуланског кнеза, као и година 1515. Венеција је, у крајевима који су потпали под њезину власт, радо дизала зграде јавне користи, утврђивала градове зидовима и кулама, уређивала складишта за живеж и арсенале за галије, градила јавне лође за суђење и палаче за своје управнике. Она је на тај начин обнављала традиције Римске Империје, која је — као прокушано средство политичке асимилације и као уздарје за отету слободу — везивала народе и провинције с помоћу благодати својих уредаба и своје цивилизације. Наравно да је Венеција врло радо на тим зградама истицала свој грб; па стога лава Св. Марка сусрећемо у далматинским градовима на сваком кораку. Поред лава утиснута као печат на сталку пред Катедралом, ено нам на плокатици пред Опћином кипа крилатог лава сликовито попета на ступ (1569), — имитација у минијатури лава на ступу на »Пиацети Сан Марко« у Млецима; а ето га опет недалеко одатле, као круне монументалне преграде излаза из града, изведене од корчуланских патриција у почаст побједитеља Турака, генералног провидура Леонарда Фоскола (1650); и ето га још на зиду отворене лође на обали (1548); па опет на кулама, по зидинама, и над вратима града, паче и на балустради у врту Звоника: ту високо над градом, лав Св. Марка поносно се пропиње и предње ноге упире о рас творено еванђеље, као да су му на устима хваставе ријечи натписа на палачи млетачког кнеза у Сплиту: »Овдје је небески Марко, који гледа сва мора уоколо, па бдије и над градом Сплитом«.

Али оставимо сад посјетиоце Корчуле, да се сами по милој вољи нашетају тијесним и сјенатим улицама града, да се сами нагледају палача — на којима је сада готика извезла своје камене чипке а сада опет Ренесанса оставила своје озбиљније облике, — па да неминовно задире ну дв ориште куће Арнери, тога зеленилом обраслог типичног дворишта старинске патрицијске палаче у Далмацији. У њему су сликовите ренесансне степенице, неизоставна круна бунара, богати барокни обитељски грб. на прочељу куће, фрагменти споменика из римског доба, н обитељске успомене из прошлости. На вратима куће је красно бронцано куцало с Нептуном и са два лава укусно сложена у облику лире, — то је радња из венецијанске радноне Тицијана

434