Nova Evropa

vlast u ruke, pokušali nasilnim putem da ubrzaju odnarodjivanje nemadžarskih naroda u Ugarskoj. Taj njihov nerazložni postupak stvarao je foliko nemira i zle krvi medju gradjanima iste države da je na koncu došlo do sloma, te se tako ova politika ljuto osvetila Madžarima. Pogreška je bila utoliko veća i sudbonosnija, što je uopšte svaki pokušaj nasilnog pretapanja bio nepotreban i izlišan, jer se, po zakonima asimilacij, etničko preobražavanje naroda vrši nesvesno, pod uticajem nezavisnih kulturnihi društvenih i psiholoških faktora,a ne po vlastitoj volji naroda koji se pretapa; još manje pak usled namernih prisilnih mera maroda koji osvaja.

Pored izvesnih preduslova, kao što su zajednička rasa, kulturni krug, a naročito zajednička vera, bez kojih uopšte nema asimilacije, pri pretapanju velikih masa {manja etnička ostrva se ionako gube u tudjinskom moru) najvažniji aktivni, osvajački princip je: nacijonalni prestiž, i brojna nadmoć vladajućeš maroda; a Slavni pasivni, odbranbeni faktor je: nacijonalna svest manjine koja se odupire, Sam proces asimilacije obavlja se ma taj način, da „superijorni društveni i pmprivredni ugled nacije vrše neobično privlačno dejstvo na mladja pokolenja manjmskih grupa, koje s njom žive u bliskom društvenom dodiru na zajedničkom području. Tome nasuprot deluje mnacijoпајпа svest roditeljskih generacija ovih manjia, i od jačine ovog tiradicijonalnog faktora zavisi otpornost novih naraštaja naspram odnarodjivanja, Borba izmedju privlačne snage jednog naroda i nacijonalne svesti i tradicije drugog naroda vodi se u svežim, upečattljivim, i neizradjenim dušama movih pokolenja, i prevaga jednog od ovih suprotnih faktora odlučuje o njihovu nacijonalnom opredeljivanju, Kad mnadjača prestiž nadmoćnog naroda, tok nacijonalnoz preobražavanja je obično postepen, le se u jedmoj gemeraciji gubi nacijonalna svest i ponos, a u narednoj nacijonalni jezik i ime, Medjutim, бде је nadmoć naroda i društveni dodir sa njim vrlo velik (pri amerikanizaciji), odnosno otpornost naroda koji podleže veoma malena (kod Jevreja), vrši se neposredna etnička mutac ija već u prvom рокојепји, :

Najače deluje asimilacia putem društveno 8 dodira i saobraćaja u вусебоупош | Ve OJO 7 Vvotu širokihnarodnih slojeva; tek u drugom redu s pomoću nastave, štampe, pisane reči, književnosti, umetnosti, i drugih manifestacija višeg duhovnog života, koje uliču aug samo na srazmerno malobrojne više društvene redove, Stoga se precenjuje uloga škole i prisimog učenja jezika pri asi (1577 laciji širokih masš4, koja je inače najvažnija za nacijonalnu

| [от

401 \