Nova Evropa

budućnost jednog naroda, jer se konačno formiranje nacijonalne svesti ı osećanja ne vrši u деНпјет mego u najranijem mladićskom dobu, a u tim godinama najširi slojevi nisu više pod uticajem društva i svakodnevne okolme nego pod uiticajem škole i nastave, S druge strane, najuspešnije odbranbemo sredstvo једпоб пагода ргону ршујабпе спабе drusogša naroda jeste snažno razvijena nacijonalna svest, i ponos doтлабеба, ротодасбпоб Кгиба, изадјеп и ргуот геди и Копzervativnom Кагакфети Хепа 1 тајега зуаКкоба пагода. Мајbliža deci, žena i mati je, naročito u najširim slojevima i kod još patrijarhalnih prilika, i po svom društvenom položaju, mnogo većma odvojena od dodira 1 иНсаја зрођазпјеба sveta, pa je stođa i majpouzdaniji nosilac i čuvar nacijonalnih mnaslednih dobara, {Tako su se, naprimer, Madžari pre Rata stalno fužili ma povučenost Bunjevkinja, koje su mamje učile i znale madžarski od Bunjevaca muškaraca,)

Koliko je pri asimilaciji nacijonalna svest neobično važna, pokazuju najbolje neuspeli pokušaji nasilnog pretapanja Poljaka u Pruskoj i Rusiji, Danaca u Šlezvidću, i Iraca u Velikoj Hritaniji, gde ni najveća društvena, politička, privredna, i brojna nadmoć vladajućih narodš mije mogla da savlada otpornost ovih macijonalno svesnih i dobro organizovanih manjina. Istina, Severna Amerika pruža u tom pogledu sasvim drugu pojavu, kako se bez ikakih nasilnih mera i sa najvećom lakoćom pretapaju već prve generacije najkulturnijih i nacijonalno potpuno svesnih doseljenika; ali je ovaj slučaj sasvim drukčiji i služi samo kao dokaz više o nepotrebnosti nasilnih mer4, a daje se lako protumačiti pravilom, da se elnička ostrva, a pogotovo pojedine porodice i pojedinci, bezuslovno gube u fudjinskoj masi, Može se dakle mirno reći, i pored ovog primera, da stanje nacijonalne svesti porodičnog kruša odlučuje o nacijonalnom osećanju narednih generacija, -

Što se pak tiče izvršene asimilacije, ona je plod jednog konačnosS i neopozivog psihičnogš ргосеза, пехаулзпоб 04 пеstalne čovečje volje i promenljiva duševnoS raspoloženja; stoga je i reorijentacija pretopljenih elemenata u istom роkolenju nemoguća, i svako njeno forsiranje 'beskorisna i nepotrebna šikama. Veoma lep primer nepromenljivosti asimilacije daju nam vojvodjanski Jevreji, od kojih se, pri našim popisima, najstarije бепетасје izjavile za Nemce (Ваћоу геžim), srednje za Madžare {madžarski »imperijum«), a najmladje za Srbe (odnosno za Južne Slovene; otprilike onako kako u nekim porodicama novih krajeva još i danas najstariji računaju na »lforinte«, sredovečni na krune, a najmladji na dinare).

Kad se sve ovo uzme u obzir, Jasno Je da su Madžari potpuno pošrešno shvatali uticaj prisilnmih mera pri asimilaciji

402