Nova Evropa
liko željniji da vidimo one slikarske radove koji nisu došli iz Judoslavije, kad je ovo što je tu već na tako visokom nivou, Ocenjivamje savremene umetnosti, svake umetnosti uopšte, traži duboko i stalno proučavanje, budući da uvek nastojimo (ја prodremo wu misli i duh pojedinaca, koji se svojom snažnom ličmošću izdvajaju, te stoje često postrani, ispred svoga vremena, Te misli i taj duh često su odviše složeni za nas usled prilika i navikA4 iz kojih proizilaze, — pomekad mevešto, u medostatlm tehničkog manja, a ponekad i odviše spretno, usled prevelikog tehničkog znanja i umenja, Na ovoj Јожа, imamo pred sobom marod koji nam je veoma stran, no proučavanje Којеба nam može pomoći da јазтије zagledamo u штпебпов! našeg vlastitoša Фођа, .
Velika je šteta, da G. Id nije objavio ovo svoje predavanje i u nekom engleskom listu, jer je očigledno on sam učinio ono što preporučuje drugima: zadubao se u umetnost Јибовјоуепа, Коliko je god mogao s onim materijalom što ga je imao pred sobom; a poželeo da vidi i ostalo, u samoj Jugoslaviji, na licu mesta, Pored Ernesta Kolingsa, on je svakako najdublje ušao u stvar, 1 ovo njegovo predavanje je najveći komplimenat za savremenu jugoslovensku umetnost, To se najlepše vidi, kad se čitaju dalji izveštaji o Izložbi po engleskim listovima,
Aprila 27. konstatuje i»Sunda y Tim es«, — uz »Observer« najveći londonski list koji izlazi u Nedelju, — da su Meštrovićevi i Rosandićevi radovi »kudikamo najvažnije tačke na ovoj Izložbi«, i da je jugoslovensko vajarstvo uopšte »na višem stepenu koncepcije i egzekucije« nego slikarstvo, za koje kaže da je »većim delom malo više nego odjek onoga što se može videti u Beču, Minhenu, i Parizu«, Svoju belešku o Jugoslovenskoj Umetnosti završuje ovaj lst sledećom opservacijom:
Kultura što su je balkanske rase — uključujući Rusiju — imale u prošlosti vodi svoje poreklo iz Vizantije, te uspesi уајата nameću misao da bi i slikari Jugoslavije imali majviše izgleda da razviju macijonalan stil, koji bi bio zanimljiv i značajan, sledeći i razvijajući velike vizantijske iradicije, Zasada ima malo dokaza o tome da se oni obziru na to bođato područje koje čeka da bude obradjeno, — osim meobične kombinacije boja i smisla za konstrukciju u slikama Ivana Tabakovića, koje dodiruju sasvim nove žice i ulivaju posetiocu dobru nadu u plodonosni budući razvitak,
Poslednji prikaz Izložbe u dnevnicima još prvoga meseca doneo je »Daily Chronicle« {od 29. aprila) »od jedne Jugoslovenke u Londonu«, Gabrijele Talvi, pod naslovom: »Naša Izložba«, uz malu reprodukciju Meštrovićeve »Majke sa decom«; članak je nepretencijozan, sa dobrim informacijama o narodu iz kojeg su ponikli učesnici ove Izložbe, Onda je nedeljno izdanje »Ta jmsa«, od 1, maja, donelo kratku
221