Nova Evropa

»Оргоз ће, još тије зтео гизке шијеозН«,.. Istma, romam »U oči dana« pojavio se još godine 1859, dakle prije pokreta Kramskoga i njesovih drugova, a »Dim« godme 1867, kad taj pokret još nije uspio bio da da plod; ali je vrlo značajno za Turgenjeva, da je bilježio u svojim djelima samo negativne pojave ruskoga života, a nije nalazio nijedne riječi za nov i snažan stvaralački pokret i za djela velikana ruskoga slikarstva.

Isti polet, kao u umjetnosti, vidimo u to doba u ruskoj nauci. Na svim područjima i u svim granama, ruski um oslobadjao se njemačkoga tutorstva, i ruski duh dolazio je do iblistavođa izražaja, Lobačevski (izmedju 1830 i 1856) štampa niz svojih djela, kojima stvara novu višu geometriju; Gadolin se javlja sa svojim jedinstvenim po jasnoj logičnosti sistemom kristalografije, docnije proširenim i usavršenim od Fjodorova; gdenijalni Butlerov dolazi do svoje čuvene teorije sastava kemijskih elemenata i osniva nov pravac u mauci, ostavljajući za sobom čitavu plejadu djaka kemičara; Ber uspjeva da stvori školu ruskih prirodnjaka, pa se čak i čuveni sistem elemenata od Mendeljejeva javlja u štampi još 18609, — a Tungenjev zna samo da »prirodnjačke nauke idu za rukom Nijemcima«, kao da one nisu i za Ruse, Savremenik Turgenjeva, Pirogov, stiče svjetski glas kao teoretičar i praktičar u kirurgiji, iz osnova preuredjujući tadašnju evropsku vojnu kirurgiju 1 пјеби гапјеnika; Sječenov, svojim radovima o refleksima mozga, krči put Pavlovu, koji omda zapanjuje svijet svojim otkrićima u ovoj oblasti, A. od svih liječnika koje sretamo kod Turgenjeva, najbolje se pamti onaj jadni sreski liječnik {iz romana »Očevi i djeca«) koji nema ni pristojnoga skalpela ni najpotrebnijih lijekova, Nov tip ruskoga naprednoga liječnika uopće ne dolazi u djelima Turgenjeva do svoga izražaja.

Isto su tako i ruske humanističke nauke u doba Turgenjeva odlučno bile ipošle nacijonalnim pravcem, te počele svestramo s dspitivanjem ruskoga maroda i cjelokupnog зјоуепstva. Vostokov, Sreznjevski, Dalj, udaraju temelje proučavanju slarocrkvenoslovenskog i ruskog jezika. Grigorović prikuplja dragocjeme slovenske rukopise po čitavome Istoku; Pogodin i Bodjanski stvaraju veze sa zapadnim i južnim Slovenstvom; Buslajev otkriva staru rusku umjetnost; Čertkov i grof Stroganov stvaraju rusku numizmatiku; Solovjev piše svoju džinovsku {u 29 svezalka) Istoriju Rusije; Bestužev-Rjumin istražuje kulturu i život ruskoša čovjeka u prošlim vjekovima; Kostomarov ističe ideju istorije narodne mase;/ Ključevski počinje svoje radove iz socijalne istorije Rusije; Galakov daje prvu maučnu istoriju ruske književnosti; arhiepiskop Makarije izdaje Istoriju Ruske Crkve; Homjakov, Makarije, i F ilaret, privode u sigtem sadržinu pravoslavnoga vjeroučenja. A ima li gdje i traga ovome kolosalnom naučnom radu u slici ruskoga života

456

O A a