Nova Evropa

koje odvajaju mladića od socijalnog života i altrujističkog delanja, kao i jednostranih i pogrešnih introspekcija i uobičajenih opisa psihičkih pojava, Mladić nema snage za bespristrasno posmatranje i smelo objavljivanje svojih radnja ı doživljaja, jer Je psihička struktura socijalne sredine takva da je upućen na potčinjenost i lažna držanja, nesamo prema drufima mego i prema sebi: on se boji oštrog ispitivanja svog duševnog života i karaktera, i prima konvencijonalne forme samopredstavljanja, čime zadovoljava svoj nagon za prikazivanjem vlastite ličnosti; ali samoanaliza ostaje bez dejstva na njegovo socijalno držanje. Kod velikog broja mladih ljudi ona dobija ustaljene oblike pod uticajem osrednjih pisaca, koji veruju da daju tačne psihološke opise a u stvari iznose opšta mesta, uobičajene deskripcije duševnih stanja, »prave literaturu«, koja ne pokreće tvoračku misao već doprinosi obrazovanju automatskih spojeva, Potrebno je da stav mlada samoposmatrača prema vežbanjima u inmirospekciji ima duhovno-etičku sadržinu, da on prisno doživljuje njihov značaj za sopstveno razvijanje; a to biva onda kada su ona (dugotrajna i obavljaju se samostalno i pod različnim usloушпа, U tome pogledu su od važnosti brižljive analize književnih dela koja se odlikuju dubokom psihologijom, Probudjeno iteresovanje za pismeno izražavanje introspekcija ı sumoocenjivamja prelazi u potrebu, i tako izazvani napisi zamenjuju dnevnik kod izvesnih prirod&, Dok prvi iskazi jednog mladića sadrže mali broj psiholoških podataka, docniji su puni pojedinosti koje otkrivaju njegov duševni život; pritom, baš zato što ne pazi na formu sastava, iskreno kazuje svoja psihička zbivanja i svoje radnje. On često motri na svoje nedostatke i slabosti, al: se ne zadovoljava Jedino saopštenjem i isticanjem nego teži da ih otkloni; njedđovo unutrašnje promatranje postaje samonadzor: posmatra svoje doživljaje ı postupke s obzirom na eltličke zahteve,u odnosu prema družim ljudima, i tako neposredno doživljuje značenje tih proces& za celokupan duhovni razvoj svoje ličnosti, Sa svešću o vaspitnoj vrednosti iskaza spaja se u njemu tendencija za samopopravljanjem i menjanjem svoga držanja, Prema tome, te izazvane introspekcije u školi nisu formalne vežbe koje odvajaju mladića od socijalnog rada, već procesi koji stoje u tesnom kontaktu sa njegovim stvarnim životom u društvu i služe njegovu usavršavanju, Ima sudbonosnih časova duhovne ipribranosti i mirnog introspektivnog gledamja; ali oni ne dolaze iznenada, pripremljeni su dugim vežbanjima u samopromatranju, koje je postalo samonadzor,

Vežbanja u iskazima imaju jača psihička dejstva kada se čitave grupe djaka zaimteresuju za njih, te se obrazuju medju mladićima kružoci koji služe kolektivnom samovaspitavanju, Uzajamno se podstiču na samopopravljanje i autodisciplinu, čime je znatno olakšano suzbijanje protiv-društvenih i razvijanje altruji-

511