Nova Evropa

stičkih težnja, Netačno je tvrdjenje, da unutrašnje promatranje i samoanaliza čine mladića zatvorenim 1 ебој:афот, tako da nije u stanju da shvati psihički svet drugih i dublje se zainteresuje za altyujističku delatnost, Naprotiv, stalno posmatranje držanja više razred4, koji su se dušo vežbali u introspekcijama, pokazuje da se kod mnogih mladić4 baš iz tih razreda pojačalo interesovanje za kolektivnu akciju i obrazovala iskrena prijateljstva. Zajednički rad zahteva ugušivanje egojističkih tendencija, a ovo je utoliko lakše ukoliko češće mladići kritički promatraju svoja duševna dešavanja i radnje, Tako se vežbanjem u samo odricanju koje je olakšalo stvaranja prijateljskih veza izmedju učenik4, znatno smanjio broj sukoba a ubrzan je proces formiranja duha zajednice u razredu, Interes za kolektivnu delatnost teško je, medjutim, razviti u razredu samoljubivih, neobuzdanih i netrpeljivih pubescenata koji se ne vežbaju u autokritici i uzdržavanju, te Сте greške, pa i veće ispade, zbosd kojih pate. Poznata su stradanja tolikih mladića i devojaka koji, pogrešno vaspitani od svojih roditelja, nisu imali mogućnosti za samokontrolu i savladjivanje svoje prirode, već su pojačali precenjivanje sebe, svoju razuzdanost ı drskost, ili samounižavanje, plašljivost, i nesposobnost za društveni rad: izgubili su kontakt s drugima zato što se nisu vežbali u pravilnom unutrašnjem promatranju i samoocenjivanju, A mmogi koji su prolazili kroz ta vežbanja, u toku više godina, doživeli su čitav duhovni preporodjaj, — našli sebe, zahvaljujući procesu distanciranja stvorenom pomenutim vežbama, i oslobodili se pogrešne slike o sebi i tendencija koje su ih gurale u besplodne borbe protiv drugih ili potpuno odvajale od okoline.

Dugotrajna vežbanja u samopromatranju unose odredjenost u unutrašnji svet, rasteruju strah i obeshrabrenje, pojačavaju samopouzdanje, i donose duševno spokojstvo, Mladić koji mirno promatra svoja psihička zbivanja i radnje i vodi nadzor nad svojim držanjem, pre je u stanju da se otrese misli i želja koje izazivaju duševne nemire i dovode ga do konilikata s okolnim svetom, пебо onaj kojega raspinju kaotični doživljaji i psihičke krize, a nema mođšućnosti da se povuče u sebe i da razmišlja o svojim postupcima. Taj proces samopromatranja nije u suprotnosti sa socijalnom akcijom, već je pojačava kada materijalno obezbedjeni mladić radi u kakvoj vaspitnoj zajednici, i ima za uzore psihološki školovane i društvenim vaspitanjem oduševljene vaspitače Кој ба podstiču na lično usavršavanje i kolektivna stremljenja. Na taj način stvara se kod njega uravnoteženje unutrašnjeg i socijalnog života: njegov slobodan duhovni razvoj uslovljen je uspešnim vežbanjima u samonadzoru i samo upravljanju, koja postaju izvorom podstreka na socijalnoetičku

akciju, Dr, Slobodan Popović.

512