Nova Evropa
и настојања« — да се послужимо ријечима Бенедета Кроче-а — што но су стварале ову државу, много су више дале и дају за цјелину него што је потребно да од цјелине приме за своје одржање. А није ни овдје сувишно нагласити, да су оне једино као такове — као културно-историјске — и могле судјеловати и дати свој глас при рађању ове државе, јер су у дугим вијековима ношене традиције и искуства изнијеле зрелу идеју — у вијеку нацијонализма и либерализма — 'о слободној својој држави, која је с ове стране смјело прелазила Неретву и Босну, а с оне газила дубоко преко Дунава и Дрине. Дакле, нијесу оне улазиле у Југославију као анонимне, него са својим израђеним тежњама и погледима.
Ова је подјела власти стога једна потреба, и постављена је данас као сигуран предувјет за одржање цјелине, за њено одржање и оспособљење за живот. Ову истину неће моћи оборити никакова рабулистика наших професијоналних политичара, а још мање незграпни упропаститељи пароле о интегралном јединству државе и народа. У овој земљи нема никога који не би нашао свој интереси рачун у јединству државе, јер је улазак у њу био логични историјски слијед. А што се тиче народног јединства, ми смо сигурно позванији да тражимо остварење оног и онакова живота у којем ће се народно јединство — без насиља и без неправде — моћи остварити. Јер ни једно ни друго нијесу елементи јединства: насиље је најочитији знак и страха и неспособности за управу, иу свијести је народа насиље синоним тираније, а ниједна се тиранија није могла дуго одржати; док је опет неправда растакала и најтврђе творевине. Ни једно ни друго својство нијесу својина нашег народа; то су упљувци, Истока: насиље, а Запада: неправда. Бритком ћордом се не врше насиља него освећују неправде. Осјећамо у себи, да је насилник Краљевић Марко нама туђ тип, а бранитељ слабих наш расни човјек. Југословенство дакле, онако како га ми и схватамо и проповиједамо, у стању је остварити то јединство. Под тим име- | ном може се сасвим добро осјећати и развијати, и Србин и | Хрват, као што и Нијемац и Арнаут. Ово треба особито | подвући. Ми не схватамо зашто Нијемац и Арнаут не би | могли бити добри Југословени, ако Југословенство има зна- | чити окупљање на одбрану свог живота и свог развоја и | свог напретка у једној државној цјелини, која је као исто- | ријска формација — у снази своје пространости и свога положаја — кадра да ту дужност до краја изврши. А нико ко је вичан правилно гледати на далеку прошлост и на оне мучне покушаје око стварања својих држава српских, хрватских, и босанских династа (да их тако данас по
i } |
194
Ц i i