Nova Evropa

у једном аутобијографском чланку, ово: »Што сам глазботворио прије шездесетих година, били су изљеви часовитог ве-= сеља млада човјека, дакле плесови; но и оне касније моје композиције биле су само пригодне ствари«. Своје музичко образовање је Кухач црпао претежно из бечке музичке традиције, док је по свом политичком уверењу и осећају био добар Словен, Југословен, Хрват, и праваш у конструктивном значењу речи. |

Неоспорно је, да је на смер и квалитет Кухачева рада на подручју сакупљања, те музичког и научног разрађивања нашег музичког фолклора одлучно утицао с једне стране његов немачки опћенити и музички одгој, а с друге стране унутарњи патријотски осећај. Вечно се у себи колебајући између ова два опречна пола, неоцењива је Кухачева заслуга, да је први уочио важност музичког фолклора као првог, правог, и јединог непатвореног врела наше нацијоналне уметничке музичке културе. Неоспорно је да је само с овог гледишта дошао до закључка, да ћемо »само онда када се сви Југословени здруже у својим музичким настојањима моћи основати своју југословенску музичку школу; макар били поданици разних држава, мада су међу нама запреке због разлике у религији и због дијалекта, везаће музика душе наше, и мора то учинити, јер интелектуалне и моралне силе свакога појединога племена и сувише су незнатне а да бисмо могли веровати у могућност посебне словеначке, хрватске, српске, или бугарске народне музике«. Вредно је међутим подвући, да је пре Кухача идеју посебног »значаја југословенске музике«, исто тако у име »домовине уопће« а против музичко-германизаторских настојања загребачког »МизКкуетет«-а, истакао и највећи »илирски складотворац«, композитор Ватрослав Лисински; разлика је међу њима само у томе, да се је Лисински довинуо до ове чисто југословенске музичке идеологије самостално, интуицијом, као композитор, док је Кухач дошао до ње додуше самостално, али искључиво кроз наш музички фолклор, као музички етнограф, научењак. Укратко, две различите методе, два готово опречна пута, управљени к истом циљу.

У Кухачевом раду треба помно разликовати четири разна момента, разне делатности; да тако кажемо, четири разна Кухача, наиме: Кухача сакупљача пучких мелодија, Кухача композитора-обрађивача нашег музичког пучког блага, затим музичко-фолклористичког музиколога, дакле научењака, и коначно пропагатора и борца за стварање наше OUT O 10 музичке културе уопће — Kyхача идеолога:

999