Nova Evropa
грађанском рату у Шпанији, потпуно је срушена. Он сад изјављује, да Хитлер није исто што и њемачки народ и да се њемачки народ може да услиша, али да прије тота нацизам има да ишчезне из Европе. Г. Чемберлен, у ствари, проводи политику Гуљелма Ферера, који је већ одавна најављивао, да од судбине Вајмарске Републике зависи судбина Европе, и да фашизми, нацизми, и бољшевизми воде Европу у катастрофу. Рат који је FT. Чемберлен био присиљен да објави пред узбуђеном Доњом Кућом, неодлучан али свјестан своје одговорности пред Енглеском и пред свијетом, није друго до рат једне нове Свете Алијансе противу силе и неправде.
Други Француз: — Фереро је одиста увијек говорио, да од судбине Вајмарске Републике зависи судбина Европе; да се то није услишало, одговорност носе и западне демокрације, а не само њемачки народ.
Х рват: — Европске демокрације нису послушале Конфучија, који негдје каже: да су цивилизованији народи дужни да унесу цивилизацију и поредак и код оних својих сусједа који живе у свађи, у нереду, и у насиљу, јер ће само тако моћи да остваре мир на својим границама; свако подржавање свађа у сусједству, и уживање у њима, неминовно уноси свађе и рат и код цивилизованих народа, јер им сусједи постају непријатељи и иду затим да поруше и њихов властити поредак. Интерес је дакле оних који су добро управљани, да учине да и сви други, који у њиховој близини живе, буду добро управљани.
Талијан: — То је јасно. И то и јесте разлика између морала кинеског и језујитског. Демокрације Запада нису то разумјеле. Оне су мислиле, да ће Њемачка разривена својим унутрашњим свађама постати безопасна за њихов мир. Умјесто да подупру унутрашње изграђивање Њемачке и да је потпомогну у тражењу унутрашњег мира, они су разбудили у њој оне негативне снаге, које постоје у сваком народу, и омогућиле су да те снаге дођу до изражаја. Ниједан народ није апсолутно зао: има једна Гетеова Њемачка, исто као што има и једна Бонапартова Француска, и као што има и једна Француска »пр ава човјека«. Сав напор треба да се састоји у томе, да на вођство једног народа и једне земље дођу људи добра а не људи зла. Фереро је, у паду старе Италије и у пропасти Вајмарске Републике, осјетио да се Европа преломила на Европу законите власти и поретка и на Европу насиља и безакоња. Европа данас ратује зато што њезин
291