Nova Evropa
Макако се ствар завршила, једно је сигурно: да се међу сељаштвом и бирокрацијом води оштра борба за земљу и око земљорадње. Та борба још није завршена. У дубоком социјалном незадовољству сељаштва (пами радништва), далеко више него у незавршености индустријализације, треба тражити и узроке стаљинског изолацијонизма и пацифизма (за се, за Русију!). Отуда, у ствари, и онај захтјев за десет до петнаест година мира, на Конгресу (10. марта). Хоће ли унутарња и спољна ситуанија дати Стаљину тих 10—15 година, — то је друго питање.
TI
Iz iriju osnovnih dijelova »Pjatkiljetke«ć: a) industrije, b) poljoprivrede, c) socijalne tramsformacije, za Sovjetsku (staljimsku) Vladu — po wsvojim rezultatima — najpovoljniji je prvi; od njega i počinjemo (služeći se pritom samo službenim sovjetskim podacima). Uporedjenje industrijske proizvodnje — u godimama 1913, 1928, i 1937, — daje slijedeću sliku stanja, i to: u oči Rata, uoči Prve Pjatiljetke, i nakon dviju »pjatiljetaka«:
= s 5: е = = S Teška industrija: 1913 1928 1937 1937 kameni ugalj (milijoni tona) 28,9 352. 1525 127,3 440,3 83,5 petrolej _ 98 | 193. 475 „| 300. 2225. 6315 sirovo željezo 23 4,2 3,4 18,0 14,5 345,2 80,5 čelik 5 4,2 4,3 19,0 10 421,4 931 cement (milijarde ton4) 1,8 1,8 165 55. 3055 13,8 ЕПејто-епегапја (u milijardama kilovat-sati): 1,9 5,0 38,0 36,4 1.871,4 95,8 Transport: duljina željezničke mreže (u tisućama km): 58,5 76,9 93,8 86,4 14%7,6 (28,8) Nova željezn. mreža 1928—-32, plan ifaktično (u tisućc. km) (19,1) (6,5) (34,0) Nova željezn. mreža 1939—37 plan ifaktično (и пече. Кол) (10,4) (8,0) 28,8 Godišnja proizvodnja lokomotiva (u tisućama) Ол 0,6 1,4 1.6 2250 146
368