O uređenju gradova

26

леп начин дамо израза и да се са потпуним разумевањем прилагодимо месним приликама, које имају пресудан значај на облик градског постројења; велимо, да онда можемо говорити о методичном и системат= ском градарству а никако о градарству као Уметности. Г радарска уметност мора у градским постројењима гледати најсавршенији израз дубоко укорењеног људског нагона, да узаједници станују, тле да с тога употреби све културне и уметничке тековине тога времена и поколења, ла би постигла лати ловољан уметнички израз ономе, ишпо се као корисно мора створити.)

Изглед једног града треба, дакле, да буде слика целокупне радљивости и да се нарочито у њему огледа духовни и уметнички живот његових становника.

Према свему ономе, што смо до сада рекли, можемо крајњу тежњу градарства овако обележити: оно тежи, ла на један начим, који о свима наведеним обзирима води обзира, створи људима тако станшште, које омогућава подизање практичних јбдфути“ них = или бар солидно наплаћених == и здравих станова, који треба да су,у границама финансијске моћи појединаца, тпако опремљени, да према њиховим наклоностима буду угодни, лепи и уметнички обрађени“) Ова станишта и њихове принадлежвости морају тако бити израђена, да са једне стране све опасности и штетне утицаје велике људске сконцентрисаности или отклоне или бар у толико смање, колико то дозвољавају срества модерне технике и хигијене, а с друге стране, да могу учинити што плодоноснијим све користи, преимућства и пријатности гушћег и дружељубивијег људског становања. На овај је начин градарству могуће пружити људима заједничка места обитавања, искоришћујући сва богата срества и преимућства, која им природа пружа у својим творевинама. Ова заједничка места обитавања треба да буду верне, лепе и уметнички савршене културне слике земље, предела, самих становника и њихових нарочитих особина, јер са тим местима стоји у најтешњој

2) Курсив наш. Прев.