Odabrane komedije Tita Makcija Plauta

201

се ожени, а другом кад жену укопа“); у Плаутовој Аулуларији, на месту о коме је реч, види се одјек ових добро познатих стихова Симонилових. Нападе на женски роду Плаутани у комедији уопште не треба узимати озбиљно. )

5, 35. Из речи Еуномијиних „треба да се постараш да ти се не угаси кућа...“ Мегадор још не може да зна куда Еуномија циља. Код старих, као и уопште код примитивних народа, потребно је имати мушке деце, да би ова продужила породични култ, култ мртвих; ко није имао синова, рад је био да усини "туђе дете, и случајеви усиновљења код старих свакодневни су. Мегадор у први мах мисли да му Еуномије предлаже овако нешто, и због тога се, на стр. 6. саблажњава кад му је Еуномија отворено казала предлог за женидбу.

11, 23. Свирачице су потребне да свирају док се врши религијски обред.

12, 26. Претор је највиша полицијиска власт у Риму. Фригија (у Малој Азији) је отаџбина фруле, а Елеузина је свето место близу Атине, са познатим Димитриним култом и мисте "ријама. МИ једно и друго име потсећају одмах на религиозну музику, 12, 36. Кувар-годишњак, у латинском сосиз пипапанз, т, кувар што кува сваког девешог дана, који је био пазарни данј па су о њему, пошто је била велика тражња, и најгори кувари долазили на ред. Реч годишњак употребио сам зато што сам је (иако са мало другим значењем) нашао готову у Вуковом речнику 5. у. васкресеније.

14, 4. „Церерина свадба“ тј свадба без вина: о старим "римским празницима Церере и Оркуса (доњи свет) било је, бар за извесно време, забрањено пити вино.

14, 16. Вулкан је бог. ватре, дакле вашра. Конгријон је "толика пропалица да је, иако је по свом занимању стално поред ватре, која је у стању да очисти све (у религијском и моралном смислу), ипак вечито прљав.

15, 17. Аполону се обраћа Еуклијон зато што је овај, у време Плаутово, био нарочито познат као бог који гони лопове: он је у томе времену упропастио Гале који су опљачкали његов храм у Делфима. Аполон је одличан стрелац („сребрнолуки бог“ у Омира. Сетити се и „белведерског“ Аполона, који је такође стрелац).

15, 35. Баханалије су страсне и разуздане светковине, „оргије“, у славу винскога бога Баха или Диониса. Порекла су грчког, и у Риму су се почеле тајно ширити у почетку П века пре Христа. Годипе 186. баханалије су забрањене (после једне велике парнице, у којој је изведено пред суди, највећим делом, осуђено на смрт, око 7000 Римљана и Римљанки). У Дионисовим оргијама узимале су учешна само жене; ако би се на свечаност увукао какав човек, прошао би врло рђаво, и ризиковао би да буде искидан на комаде (ово се десило, по једном грчком миту, тебанском краљу Пентеју). — Баханал је место где се искупљају баханткиње.