Opštinske novine

Стр. 646

О II Ш Т И Н С К Е Н О В И Н Е

увек у њему гледамо представника власти. У колико он више импонује својим озбиљним радом и здравим прегнућима на свима пољима у толико више пажње и љубави и према држави, са којих разлога она има највећег интереса да општинска власт и општинско чиновништво буду способни, савесни и одани своме послу. У ранијим чланцима ми смо истакли важност општине у промењеном реду ствари. Данас не постоје више окружне, обласне ни среске самоуправе. Остала је општина као готово једина и главна самоуправа. По сили факта да је тако на њу се мора обратити нарочита пажња, што је довољно и јасно истакнуто и у поменутој декларацији Министарског Савета. Реорганизовати општину на широј, радној и стваралачкој основи значи признати велику важност и питања општинских службеника који ће бити у ополико бољи, поузданији и од користи држави и општини у колико се буде правилније решило питање њихове заштите за коју се ми залажемо поткрепљујући тиме опште смерове у развптку иаше државе. Није далеко дан када ће се важност општинског функционера .јаче нагласити и увођењем у живот потребних самоуправних школа као и стварањем посебних катедра на високим школама за проучавање сложене комуналне науке. На тај начин даће се шире могућности нашим школованим људима да се ставе у службу напретка општина, а то је потребно и са разлога упадљиве хиперпродукције интелектуалаца која је у толико опаснија у колико су мање способни да се ставе у службу вршења оних послова који су на путу сталног увеличавања. Држава, ма колико иначе била јака и напредна, не може да прими сав број школованих људи, нити може да

прекорачи сразмеру која је иначе допуштена. Ни код других напреднијих народа могућност за упослењем великог броја школованих људи не долази од сталног проширења потребе држава за интелектуалцима, него је та могућност дата у великим потребама привреде и привредно-социјалних установа које се стално увеличавају а тако исто и у увеличавању потреба општина, нарочито градских које у многоме представљају већ државе у маломе. Регулисавање положаја општинског службеника кроз ново законодавство имаће не. миновно за последицу да ће се школовани људи више упућивати на рад у самоуправпим телима. Не треба нарочито доказивати да ће такав преокрет значити обострану корист. На Западу се приватна и самоуправна служба претцоставља оној у државним надлештвима из разлога које не треба нарочито истицати. У нас је кроз читаве деценије школа лиферовала готово искључиво државне чиновнике па је у току времена створен и један ружан менталитет упадљиве насртљивости на државне положаје који је до невероватности отежавао њено сређивање и растерећивање за које се тек сада пружају могућности, када су привреда, самоуправе и друге установе оспособљене да приме велики број школованих људи. Тај преокрет ствари, добар, позитиван преокрет гони нас на јачу реформу наставе са разумљивим давањем важности стручној школи, једно питање о коме се да посебно говорити на другом месту. У колико више улазимо у област ових питања која се везују за самоуправе и њихов напредак кроз општинске службенике у толико све више откривамо важност питања која ће, у го чврсто верујемо, ускоро добити своје правилно решење.