Opštinske novine
Стр. 290
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
другој страни видеће се сав значај Локарнског пакта. Нобелова награда за мир, која је дата Бријану и Штрезману, подвукла је значај њиховог рада на делу мира. Локарнским пактом Француска је обезбеђена од напада са стрне Немачке. Ту Бријан престаје бити Француз и постаје Европљанин. ЕВРОПЉАНИН XI Књига Речи Мира у којој су сакупљени изводи из разних говора Бријана, почиње овим речима: „Од сада је наш пут, пут мира и напретка. Ако Европа нађе своју економску и моралну равнотежу, ако народи буду уверени да су у безбедности, они ће моћи са својих плећа да збаце тешко бреме, које им намеће страх од рата; они ће моћи да сарађују на побољшању свога узајамног стања, створиће се најзад један европских дух. Тај дух неће бити рођен из рата, стога ће он бити племенитији, узвишенији и достојнији дивљења". Цео живот Бријана после рага у главном је управљен на стварању гога европског духа, који ће имати да створи мир међу народима. Камен темељац овоме делу је, као што смо и оаније нагласили у Локарнском пакту У дивној и романтичној природи Локарна чије име од тада улази у светску историју, у непосредном додиру са Штрезманом, не само за дипломатским столом, већ и у заједничким шетњама и екскурзији, ова два велика поборника идеје за мир, осетила су да има нечег што их спаја, нешто што је заједничко код обојице, а то је жеља за миром, који би донео спас човечанству и омогућио његов напредак и правилно економско развијање. Бријан је рекао, да је власт узео само због мира, да је морао издржати многе нападе због тога. Али он жели мир по сваку цену. Постоји у Немачкој радни народ, који хоће да изађе из страхота рата и да живи у миру, и у име те радне Немачке он је апеловао на Штрезмана. Бријан је нарочито нагласио да је потребно прво извести морално разоружање духова. Са Штрезманом у коме је осетио човека мира говорио је не дипломатски већ отворено пријатељски и другарски. Он је лојално рекао, да има жена у Немачкој, које су патиле као и у Француској, јер немогуће је да су оне без бола могле да изгубе мужеве и децу. Бол је постојао како у Француској, тако и у Немачкој, и да би свему томе учинио једном крај, он је предузео да створи мир. који ће за Немачку и Француску значити, да је свршено са сукобима, од којих су умрљане све стране историје, свршено је са ратовима, свршено је са суровим и крвавим решењима наших неспоразума.
У Локарну је Бријан разговарао европски, ,и са идејама које смо изнели, он је са Штрезманом склопио Локарнски пакт, који је отворио нове видике европској политици, и створио нове процедуре за решење неспоразума. 16 октобар 1925 г., после Версаљског мира је најзначајнији датум у животу Европе, а творци тога пакта Бријан и Штрезман, остају забележени као највећи поборници мира. Али не само да су они потписали Локарнски пакт, већ су га лојално испуњавали, сматрајући да се само тим путем може спасти Европа. Бријан је тада слављен од целога света. Нобелова награда, лична честитка папе, почасни докторат универзитета у Оксфорду су све знаци пажње, великоме миротворцу Бријану. Бријан је био скроман човек. Он није преувеличавао своје дело у Локарну, и када му је неко рекао, да је његов велики успех, шго је на обалама језера Мађоре, посадио маслину, коју сви посматрају са пуно предусретљивости, али се од ње не може очекивати велики хлад, он је одговорио: „Нисам ја ни толико учинио. Оно што сам ја учинио, го је ман.е од једне маслине, то је само семе од једне маслине, које је посађено. И оно почиње на површини тла, подизати мале груде земље. Оно тражи сунца. Оно би хтело да га нађе. Оно ће да клија, ако га неко бруталном ногом не смрви. И ако би по несрећи оно морало да буде сатрвено, ја желим да то не буде француска нога, која би учинила такав злочин". Као непосредна последица Локарнског пакта, дошао је пријем Немачке у Друштво Народа, те је на тај начин појачан и ауторитег самог Друштва Народа. XII Локарнски пакт створио је његовом творцу Бријану светски ауторитет. Он постаје главни борац идеје мира, коме .је цео његов рад посвећен. Он осећа да још дело мира није потпуно готово, и да је потребно, као што је у Локарну и нагласио, да се прво разоружају духови, па тек онда да се изведе материјално разоружање. У томе циљу он 6 априла 1927 г. упућује посланицу непосредно америчком народу у којој га позива на сарадњу на великом делу мира, прокламујући у исто време жељу Француске за миром. У погледу вођења политике мира постоје две теорије; прво, стара теорија: ако хоћеш мир, спремај рат, и нова, теорија садашњице, којој је заточник Бријан: ако хоћеш мир, спремај мир. У ствари обе теорије имају исти циљ, али не и резултат. Јер по првој теорији, како је један политички писац згодно назвао оружани мир, баш тај факт спремањем рата, најчешће доводи до рата. Истина политика пацифизма није монопол једно-