Opštinske novine

4

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр 505

групама зеленила, којим ће одвајати одређеие границе између ужег и ширег реона, или које ће бити ван границе овога а на земљишту, које ће имати да се сачува од даљег изграђивања за извесан број година. Ширина заштитног појаса зависиће од економских и финансијских прилика Београдске општине. Уколико су већи комплекси земљишта који се могу добити у реону, на граници реона или и ван овога, утолико ће корисније бити за Београд и његову будућност. Ова земљишта не' морају сва бити пошумљена, већ могу бити остављена слободна за паркове, башге, вртове за цвеће или за пољопривреду. Стварањем вртарских насеља у најближој околини ужег грађевинског реона, са нарочитим прописом за већа градилишта са малим размером искоришћења земљишта за зидање, такође се могу створити особени заштитни појасеви који ће врло корисно послужити. Тако исто на садашњим већ парцелисаним земљиштима са малим — ситним парцелама могу се створити повољни услови за зеленило са мањим искоришћењем земљишта за зидање или у њиховој најближој околини, стварањем мањих површина за паркове, баште и томе слично. Рационалним решењем стварања зеленила у Београду и око око Београда учиниће се .једно крупно дело, за које ће доцније генерације благосиљати ствараоце, и уживати праве користи од тога рада . 4. Утврђење главних саобраћајница кроз Београд, око Београда и у вези са околним насељима. И ако Београд има у главном решено питање главног саобраћаја опет је потребно извршити ревизију овог саобраћаја с погледом на искоришћење улица и путова за трамвајски и аутомобилски саобраћај. Досадашње решавање саобраћаја у и око Београда није вршено обзиром на целину коју Београд сада заузима или на коју ће се Београд простирати на сад проширен атар, већ делимично како је рађен регулациони план на парче и без икакве везе са најближом околином. Тако су повлачене и главне саобраћајне улице. Зато овај саобраћај није рационално изведен и мора се ревидовати, а нарочито у односу на нови железнички саобраћај који се има извести у и око Београда, као и на аутомобилски и трамвајски саобраћај у вези са околним насељима. Ово пигање не треба да се решава на парче и лаички како се до сад решавало, услед чега ми у ствари и немамо правилно распоређеног и рационално изведеног саобраћаја у Београду. 5. Грађевинске зоне — врсте насеља. Пошто се утврди граница регулационог плана и грађевински реон (ужи и шири, зашгитни појас и главни саобраћајни правци) има се приступити повлачењу регулационих линија главних и споредних улица у колико оне

нису утврђене постојећим регулационим плановима или уколико је потребно да се изврши измена и допуна регулационих планова по новом програму и саобраћајним правцима. Овом приликом има да се изврши подела на грађевинске зоне — врсте насеља — према одређеној норми у Грађевинском закону за густо, средње и ретко насеље. Ова подела може да се изврши по површини која треба да се расподели на делове града према прописима датим у Правилнику за израду регулационих планова, где је то могуће, или по улицама. За Београд ова подела у главном делу већ озиданог Београда не може се извршити потпуно по површини већ се мора извршити делимично, уколико је могуће, у мањим површинама и по улицама, тако да се за сваку улицу понаособ има вршити одређивање у којој грађевинској зони —- врсти насеља треба респективна улица да се одреди. При овоме раду наићи ће се на многе тешкоће, због чега се неће моћи у свему применити одредбе Грађевинског закона, па ће се у извесним случајевима морати од њих и отступити. Због тога ће се утврдити и извесне врсте насеља које ће бити специјалне за извесну улицу или део насеља Београда, а које се имају утврдити Уредбом о извођењу регулационог плана и Грађевинским правилником. Одређивањем грађевинских зона има се за сваку улицу одређивати густина насеља која се за једну зону или једну улицу има утврдити, према важности зоне или улице, према броју становника који ће насељавати зону и према искоришћењу земљишта за изграђевање. Према утврђеним подацима о густини насељавања за сваку зону имају се одређевати висине зграда у појединим улицама и искоришћење земљишта за подизање зграда у двориштима. Одређење грађевинских зона за Београд претставља такође једно од значајнијих питања уређења Београда, а према већ изграђеним улицама претставља и једно од најтежих питања, која се у вези са израдом регулационог плана има решити, и од чијег успешног решења зависи правилно изграђивање Београда. Решавањем напред истакнутих питања у погледу одређивања граница регулационог плана, грађевинског реона, заштитног појаса, саобраћајних веза и грађевинских зона, решавају се главна питања израде регулационог плана Београда, коме се сада мора што пре приступити, када су одређене законске санкције за све ове врсте радова и када је одређен рок до кога се ови радови морају израдити. По Закону је предвиђено да се са израдом регулационог плана има израдити и нивелациони план Београда, који је саставни део регулационог плана, те ће се и ово важно и потребно питање, које се до сада у целини није могло никако решити, морати узети у рад и једном скинути са дневног реда.