Opštinske novine

Комунална хроника:

Регулисање терена између железничког и новог земунског моста ореко Саие

Већ самом поделом наше Краљевине на девет бановина и на посебно подручје Управе града Београда, у које спадају, поред Престонице, Земун и Панчево, створена је законска и императивна могућност, да се ово последње, десето подручје, уже повеже у једну комунално-комуникациону, недељиву целину. Подручје Управе града Београда још је јасно подел>ено у три своја изразита дела: Београд, Земун и Панчево, као три потпуно засебна града, јер не смемо заборавити, да су до пре тринаест година ови градови били одељени државном границом бивше Аустро-угарске монархије и предратне Србије. Међутим, сам императив живота у нашој великој Краљевини ова три града уско повезује. Земун и Панчево гравитирају према Београду, и недавно је уједињење њихово у једану уску административну целину озакоњено, а сада је дужност меродавних, у првом реду општина Београда, Земуна и Панчева, да заиста, практички ове градове повежу. Они би у скорој будућности имали сачињавати Велики Београд Највећа пажња мора бити посвећена терену који се простире од Земуна према Сави — у правцу ка Београду — а највиШе с тога, што је ово земљиште на линији, која ће се, успостављањем колског и трамвајског саобраћаја преко новог моста Краља Александра I, најпре и најинтензивније почети да насељује и искоришћује практично- У том правцу Земунска градска општина предузела је почетком ове године потребне мере, те је тада поверила инж. Ђорђу Коваљевском, да изради регулациони план за уређење тога земљишта. Овога месеца завршила је свој рад нарочита комисија стручњака, састављена од претставника Министарства грађевина, Министарства саобраћаја, Социјалне политике и народног здравља, и од изасланика Земунске општине. Та комисија је темељно проучила питање регулације инцукационог терена, о коме је овде реч, а који се простире уз леву обалу Саве до њеног ушћа у Дунав, а на другу стоану до железничке пруге Београд—Земун. Ово је земљиште пространо 157 хектара, од којих припада Земунској општини 71 хектар, а 86 хектара интересентима оближње Бежанијске општине. Овај је терен, као што смо већ овде рекли, сада изложен поплавама Саве и Дунава, о чему смо се најбоље уверили овога пролећа, те је сасвим неспособан за било какву употребу. Да би се обезбедио против поплаве, потребно је двоје: подићи насип,

који би паралелно с тбком Саве везивао постојећи железнички мост са новим мостом Краља Александра I, и — што је разумљиво већ када се говори о овом новом мосту —• да уједно издигнути, приступни пут, буде у исто време бедем против навале поплављења воде у ово землшште. С друге стране постоји пројект насипања овог земљишта до коте 76, т. ј. изнад највећег водостаја Дунава, односно Саве, тако да би највећи водостај ових река после насипања земљишта још увек био испод његове површине. Ово насипавање стајало би највише 80 динара по квадратном местру, али би се овим радом јако подигла вредност на тај начин оспособљеном грађевинском терену. Стручњаци уверавају, да би ово, сада запуштено, готово безвредно и пусто земљиште после пуштања у саобраћај новог моста и пута Београд—Земун, по одбитку издатака утрошених за његовово оспособљење за практичку употребу, вредело 300 до 330 милиона динара! Да би ово био огроман извор капитала за Земунску општину није потребно нарочито наглашавати. Из тога би и велики инвестициони зајам од 350.000 долара (око 19,000.000 динара), што га је овога пролећа склопила Земунска општина код Штокхолмског акционарског друштва „Е1ек(;г01пуе81", могао бити лако исплаћен. А све је ово реалност скоре будућности, јер чим буде нови мост преко^Саве довршен, вредност земљишта и парцела уз његов доводни пут нагло ће порасти, јер ће ово земљиште — разуме се после потпуног осигурања и обезбеђења његовог противу поплава — бити управо идеално за ширење и Београда и Земуна према Сави, и с тим за њихово стварно уједињење у једну целину. Како ни Београд ни Земун немају довољно уређених речних пристаништа са магацинима и осталим савременим модерним постројењима у оној мери, како то захтева велики промет ових наших највећих речних пристаништа, то би се оближње Ратно Острво имало уредити за то. Што се тиче самог новог моста преко Саве, који ће бити главна артерија целог овог дела будућег великог Београда, последњег месеца продужено је убрзаним темпом његово подизање. Главни стубови носачи, на које ће се поставити железна конструкција овог ланчаног моста — првог ове врсте у нашој земљи — већ су готово довршени. Цела градња моста је до сада у задоцњењу