Opštinske novine
БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ
Стр. 507
сним вежбањем или гимнастиком. Тако су постала и соколска друштва. Соколство је нарочито раније, код Словена који нису живели у својим националним државама, истакло за циљ и друге задатке подизање националне свести и опште морално васпитање. Код англо-саксонских народа и њиховог градског становништва оскудног у кретању, јавља се спорт који се развија из разних народних игара. И као што је код соколства национални елеменат постао врло важан фактор, тако је код спорта за његово ширење, постало такмичење један впжан елеменат. Утакмице у спорту, и ако су помогле његовом ширењу, оне су поред правог спорта и активних спортиста — играча, створиле још већу навијачку војску, која са правим спортом— са фазичким развићем — никакве везе више нема. Она је једнака свакој страсној гледалачко.ј публици, која нзвија па било то за борце бикова, пеливана, петлова или некад борбу гладијатора. То је основна мана данашњег спорта. Најзад, јавља се такође у англо-саксонским земљама, првобитно у Енглеским градовима један нов покрет — скаутизам, ко.ји се шири у свима културним земљама, прилагођава се свима народним обичајима и традицијама и садржи све елементе који га чине привлачним омладини и у исто доба потребним за успешан рад на свестрано васпитање омладине. Да бисмо видели у колико скаутизам задовољава све потребе данашње наше градске омладине, првенствено београдске, и то у разним друштвеним слојевима, осмотрићемо из ближе прво, у каквом се стању налази градска омладина и каве су њене разноврсне потребе, којим сретствима и којим методама треба радити да би се томе задовољило. Затим ћемо се упознати са скаутским методама и видети у колико оне свему овоме одговарају и задовољавају. Стање наше градске омладине ни!е ни мало задовољавајуће. Смотност деце је код нас за 8—10% већа него што јеудругим напоедним зељама. Због тога, и ако је постотак раћања код нас велики. услед велике смртности, нарочито код деце, поинова није толика, колика би могла да буде, да је смотност ' Велика смртност поетставља чист губиј тзХ \ општо ј народно1 економији, јер се де»ч умру, дакле пое него што постану "^привредни чланови друштва, падају уопште на терет друштву и не могу да се одуже^за оно што 1*е за њих друштво учинило, Исто тако велики 1*е 6001 болести, наоочито код деце на перибериш гоада. што долззи пд недостатка неге и нездоав^х стзнбених прилика. Исто тако и тубеокулоза 1'е V наптем народу 1 ако раширена, нарочито код градског становништва сирмашних слојева. Алкохоли-
зам је исто тако раширен и може се сматрати да је један од главних узрока дегенерације. У кратко можемо рећи: да рђаво стање здравља и велика смртност наше деце долазе поглавито из два узрока — оскудице и незнања и заблуда. Оскудица подржава заблуде, а заблуда и незнање ометају економско као и свако друго подизање и напредак. Алкохолизам највише доприноси да се одржавају заблуде и да широке масе сиромашног грађанства не долази до свести о свом тешком и бедном положају, и немају довољно отпорне снаге за самопомоћ и самоодбрану. Кад је говор о болестима наше омладине, морамо поменути читав низ болести које зовемо с правом школске болести, и које су у главном последица нездравих прилика у нашим школама, као што су нехигијенске учионице, рђаво осветлење, недовољна чистоћа, претрпаност и премореност, а које се појачавају оскудном исхраном, недовољним кретањем, отсуством неге тела и чистоће. Оне се испољавају као малокрвност, • искривљена кичма, слабост мишића, кратковидост, оболење органа за дисање и живчаних органа. Према школским статистикама једна трећина наших ученииа потпуно је нормално развијена, а читава трећина показује врло слабо развиће и многе тешке мане и недостатке физичке и душевне. Према свему томе савремена лекарска и педагошка наука захтевају корените промене — реформе у целокупном животу омладине и начину њеног одгоја и васпитања. Пре свега сва градска омладина мора се складно — хармонично васпитавати у погледу физичком, моралном и умном (менталном). Начини -—• методе за овакво васпитање морају потпуно одговарати природи деце и младих и морамо се служити сретствима која потпуно одговара.ју овим методама. У скаутском систему и начинима рада налазимо идеално остварене ове захтеве. У првом Уставу Савеза Извидника и Планинки (скаута") обележен је тај циљ на следећи начин: „Пиљ Савеза је да уз најтешњу сарадњу родитеља и васпитача свестрано и складно подиже и васпитава народну омладину за корисне чланове друштва и добре грађане; да омладину заштити од свих штетних утицаја рћаве околине; да је упути добрим правцем и спреми за живот и да проповеда народно јединство, мир и братство међу људима." ,,Овај циљ постиже образовањем карчктера, и то, прво навиком на затеднички и кооистан рад, самопо\'зиан-е, послушност. љубав и правичност према ближњем, службом општем добру и старањем о свом развићу и хигијенском начину живота." А сад да видимо једном како скаутизам остварује своје циљеве?