Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 527

Међу појединим одељцима ове библиотеке, који су у неким случајевима врло богато опремље!ни специјалне стручне библиотеме, вреди поменути нарочито Ауету ићгагу, библиотеку школе за архитектуру, која садржи преко 30.000 књига из области архитектуре, урбанизма и примењених уметности, и у том погледу је највећа оваква стручна библиотека у Сједињеним Државама. Затим је исто тако вредна помена и библиотека на Теасћегз Со11е§е- у (Вишој Педагошкој Школи Колумбије Универзитета), која има преко 100.000 педагошких и филозофских дела. Тако исто је врло велика и библиотека Правног Факултета, која има преко 150.000 књига. Поред стручно образованог библиотечког чиновништва у овој библиотеци, у њој је на раду још и огроман број студената, којима се плаћа на сат по 30 до 40 цента- и који се на тај начин помажу док су на студијама. Такво упославање студената практикује се скоро по свим школским библиотекама у Америци. Али нису само универзитети тамо снабдевени тако богатим библиотекама на којима им се мора позавидети. Нема градске средње школе у Сједињеним Државама, која није снабдевена једном пристојном библиотеком за наставнике и ученике, и то лепо уређеном библиотеком, из које можете узимати књиге преко целога дана, и којом рукује специјално за то плаћено особље. Ја сам видео више таквих библиотека у њиховим средњим школама, и овде ћу се задржати нарочито на оној, која се налази у њујоршкој средњој школи Тће Ппсо1п 5 сћоо). Библиотека ове школе је смештена у три собе, од којих средња је највећа и служи као читаоница, једна је библиотекарева соба за рад, а друга је подешена као учионица са покретним столићима и клупама, и у тој соби се држе разна пригодна предавања и састанци у вези са радом у библиотеци. Библиотекар ове школе је у рангу наставника. Он држи специјалне чаеове за ученике појединих разреда, и на тим часовима он поучава ђаке како треба да чувају књиге од квара, како да организују своје приватне домаће библиотеке итд. ! У читаоници има на полицама места за 5ГОО књига, и ученици могу сами да их узиА \у \са полица и да се служе њима док су у Л Ј оници, а реверс на књигу дају само ако ј*. да је изнесу ван библиотеке. Књиге су смештене по полицама према разредима, то јест груписане су на једно место све оне књиге које би одговарале једном дечијем узра-

сту, и имале неке везе са оним што један ученик те године учи у својој класи. Сем књига у читаоници се налазе и табле за истицање огласа разних школских група и удружења, затим табле на које ученици прибадају интересантна саопштења, занимљиве исечке из новина, разне цртеже итд. Ту се налазе и два изложбена сточића прекривена стаклетом за излагање ретких старих књига, разних куриозитета, ученичких радова и других таквих ствари. Функција библиотекара једне овакве мале школске библиотеке није само да чува књиге и држи их у реду, већ је он као нека врста ученичког ментора, он их уводи у свет књига, навикава га на служење књигама, гледа да га одвикне од бубања факата напамет и да га привикне свестранијем проучавању сва-

Народна библиотека у Њујорку

ког предмета, да га убеди, најзад, у то да су му књиге највећи пријатељ у животу ако уме правилно да их искористи. Комунална библиотека уопште игра врло велику улогу у америчком животу. Нема ни једне мале сеоске школе тамо са само једном учионицом, а да се у тој једној учионици не налази бар неколико полица пуних књига. Касарне, болнице, ратни бродови, клубови, хотели, велика предузећа, железничке станице, разни институти, велике фабрике, многа удружења, сви они имају свако своју велику библиотеку, са нарочитим библиотекаром, која не постоји ту само као украс или парче намештаја. У америчкој јавној служби постоји нарочита листа библиотекарских положаја, и у ту службу се ступа тек после претходно положеног стручног испита. Библиотекарство се тамо учи на нарочитим стручним школама — али о тим школама за библиотекарство, о начину рада по америчким библиотекама и о основним иринципима њиховог библиотекарства биће нарочито речи у следећем чланку кроз наш часоиис „Београдске општинске новине",