Opštinske novine

2

ОИШШДО I глдд

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ ских чиновника одузето је из надлежности претседника и предаго надлежности Градског већа. Он може само по потреби службе да чиновника удаљи привремено са дужности. 1) Суспензивни вето претседника. •— Као извршни орган Градског већа, претседник градске општине стара се да на време и потпуно буду извршене одлуке Градског већа. Овде се поставља једно питање важно за карактерисање односа који постоје између претседника и Градског већа, на име, да ли претседник може и у ком случају да задржи извршење одлука Градског већа? По § 96 став 1 претседник то може да учини у два случаја: 1) кад буде нашао да је та одлука противна закону и 2) да је противна интересима града. За сваки од ова два случаја постоји посебан поступак који је обавезан за претседника који се користи тим суспензивним ветом. У првом случају претседник је дужан да одлуку Градског већа спроведе надзорној власти; у другом случају, он је дужан да такву одлуку поново изнесе пред веће. Законодавац је омашком или умишљајно пропустио да одреди рокове у коме ће претседник бити дужан да тако поступи са задржаним одлукама Градског већа. Недостатак тих рокова врло је карактеристичан за одређивање односа претседника и Градског већа. Практички то суспензивно вето претседника може да значи господарење. претседника над Градским већем. Ако се извесна одлука Градског већа не допадне претседнику, овај је може просто не извршити. Пошто не постоји никакав рок за поновно изношење такве одлуке пред веће, претседник је може задржавати све дотле док не натера Градско веће да је прими онакву какву је он предложи. И у поновном поступку пред Градским већем ако већ једном задржана одлука не претрпи жеље«е измене, претседник и такву одлуку може да задржи од извршења. И ту се двобој између Градског већа и претседника може тако у бесконачност продужавати све док једна или друга страна не капитулира. Дотле, претседник је у моћи да не поштује вољу Градског већа. Као што се види суспензивни вето у рукама једног претседника, који је мало расположен за чување права Градског већа, претставља практично власт над Градским већем. Врло је деликатна ствар употребити ту власт. То је питање чисто политичног опортунитета. У мало случаја од ње ће се чинити употреба када буду збиља угрожени интереси града извесном већнићком одлуком. Суспензивни вето претседника више пружа изглед једног принудног него спасоносног инструмента. 2) Власт претседника да доноси одлуке из надлежности Градског већа. — Принцнпијелно претседник је извршни орган Градског већа. Суспензивни вето претседника претставља знатније оступање од тога принципа. Друго веће оступање, то је право претсед-

— -— 1 Стр. 591 ника, које му даје § 98 да може у извесним случајевима у сагласности са надзорном влашћу да наређује по предметима који спадају у надлежност Градског већа. Тај случај наступа онда када има хитно „да отклони штету или непосредну опасност" по општинске интересе. О предузетим мерама претседник је дужан да извести Градско веће. Ако Градско веће не одобри такав рад прегседника, одлуке претседника остају у важности у онолико у колико су извршене до одлуке већа. Законодавац је овде пропустио да реши два питања: 1) у ком је року претседник дужан да већу поднесе на накнадно одобрење одлуке предузете из надлежности Градског већа, и, 2) ко је позван да цени оправдану хитност предузетих мера. Пошто претседник није везан никаквим роком у погледу саопштења већу о предузетим мерама за отклањање штете и непосредне опасности, то он може чекати да те мере буду у целости изведене па тек онда да их поднесе већу на одобрење. У овом случају одлука већа не би могла ништа да измени у материјалној ситуацији већ створеној претседниковом одлуком. Ако би веће и поред тога одбило да да одобрење, могло би то да има само моралне последице за претседника на кога би пала сва одговорност за тако предузете мере. Што се тиче оног другог питања: ко је позван да цени оправданост предузетих мера — на њега не можемо добити директан одговор из законског текста. Пошто претседник те мере предузима у сагласности са надзорном влашћу, то је несумњиво да се та сагласност има постићи по питању да ли постоји разлог за хитно отклањање штете или непосредне опасности. У недостатку накнадног одобрења већа, претседнику остаје да се за предузете мере изван већа покрије одобрењем надзорне власти. Оправданост таквих мера цени, дакле, претседник са ор.ганима надзорне власти. Без претходног одобрења надзорне власти претседник не би могао без тешке одговорности доносити одлуке из надлежности Градског већа. Сем тих формалних ограничења употребе власти Градског већа од стране претседника, друга ограничења не постоје. Претседник је овлашћен да доноси одлуке из надлежности Градског већа по свим предметима по којима Градско веће може да решава. Под већ горе назначеним формалним ограничењима, претседник може да врши вирмане, закључује разне уговоре, и врши све оне послове који би по својој природи могли да одрже претпоставку о оправданој хитности. 3) Начин бирања претседника. — Претседник се може бирати на два начина: 1) гласањем грађанства, и, 2) гласањем Градског већа. То су две законске могућности избора претседника које се не постављају једна према другој у алтернативном него у сукцесивном положају. Другим речима није остављено би-