Opštinske novine
БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ
Стр. 627
лево за дечаке. У средини су велика, сва у стаклу, одељења за дневни боравак. Постоје и одељења која се увек лако изолирају у случају мање или веће инфекције, управо прве појаве заразног обољења. У приземљу зграде су велике сале за гимнастику, купатила са кадама, разни тушеви и велики зимски пливачки базени. Ту постоје и специјална хидротераписка одељења за неуропатичну децу из пуберталног доба. На југу парка подигнута је специјална зграда са огромним верандама за школску анемичну децу, која долазе само на дневни боравак из Прага. За њих су у шумским ливадама направљене школе на ваздуху, а за купање им је подигнут специјалан базен, кроз који протиче вбда шумског потока! Потпуно на јужној страни овога парка г.одигнуто је још једно опоравилиште за одојчад и малу децу. На овоме опоравилишту нарочито су импозантне сунчане веранде, које се налазе дуж свих спратова! Са мезанинских веранди је одлазак у парк дошколске деце, њихова игралишта и брчкалишта са пешчаном плажом. Одељења за одојчад подељена су у десет стаклених соба од којих свака има своју сунчану веранду. Поред овога опоравилишта је зграда за слабуњаву заводску децу, а иза ње болница за неизлечиву епилептичну и душевно неразвијену децу, затим лечилиште за децу од рођења до 6 године старости итд. Ту је и дечја хируршка болница са салама за рентген и кардиограф као и комплетан институт за све врсте испитивања здравственог стања деце, како душевног тако и физичког. Сасвим на другом крају овога дела парка подиже се зграда намењена карантину као и зграда за изолацију оболеле деце!... У институције „Масарикових домова" за школску децу примају се деца из свих друштвених сталежа и најразличнијих средина. Она су већином ислабљена, неухрањена, реконвалесцентна. Да би се ојачало њихово здравље, одређује се путем лекарске комисије у сваком индивидуалном случају правац њиховог васпитања и програм дневног жи-зота, који је утврђен тако да се занимање, игре, учење, одмор само периодично мењају: на пр. деца устају, умивају се и купају у 7 ћ ујутру; затим одлазе на јутарње вежбе, па на лекареки преглед и кратак одмор. Од 8—8,50 ћ доручак и после до 10 ћ настава на слободном ваздуху. Од 10—10,30ћ предручак а од 10,30 до 11,30 ћ опет учење! Од 12—13 ћ ручак, од 13 до 15 ћ одмор, спавање и сунчање; од 15 до 15,30 ћ ужина; од 16—18 ћ учење и васпитање: шетње, организоване игре, дечје продукције, позориште са луткама, рад у парку, на башти и т. сл. У 18 ћ вечера, а после до 20 ћ шетња по башти и парку, а при рђавом времену игра у дечјим собама за забаву. 21 ћ већ сва деца спавају!
Израђен је нарочити систем наставе, практичан и близак животу. Највећа се пажња поклања матерњем језику, физичком и хигијенском васпитању, народној историји, земљопису и грађанској науци свих врста. Деца су подељена у пет група. У првој су, на пример, деца која пате од срчане мане и која су угрожена од туберкулозног хабитуса. Она сачињавају два посебна одељења, која имају свакн свој дневни распоред са што већим одмором и школском поштедом... Систематској настави посвећује се 3 сата дневно: 2 пре подне и 1 поподне. У оквиру дневног живота врши се индивидуално самоучење ученика. Зидови учионице, источни и западни, су од стакла, исто као и таваница средњег дела „дневних сала", те се тако отварањем прозора претвара разред у отворену веранду, у који улази чист шумски ваздух! Подови од линолеума, ваздух без прашине (прашина електрично исисавана и ваздух стално механички мењан). На сваког учитеља дође по врло мали број деце, тако да их он може потпуно индивидуално да прати, проучава и контролише њихов развитак. И настава и васпитање деце врши се на принципу изградње основице за социјално осећање и свесност будућег грађанина. Овај систем елиминисања индивидуалистичких и егоистичких тежњи код деце и васпитања на другарству, усвојен је од руских градова, где је он данас у дечјој заштити развијен до читаве једне научне социјално-педагошке доктрине! Али упоредо са социјалним васпитањем врши се и изграђивање сопствене иницијативе код деце. Ипак, најважнији део дневног програма за школску децу је принудно телесно васпитање, које се врши или на пространим кровним терасама или на шумским ливадама и пропланцима. Зимски дечји спортови исто су тако развијени. Сарадња учитеља и васпитача са лекарима је стална и од ефикасних резултата. Сви дечји павиљони, огромни по сразмерама, израђени су према последњим захтевима јавне хигијене. Сваки од њим има простране терасе за лежање у шезлонзима стотинама дечице на сунцу и ваздуху. Равни кровови на дечјим заводима удешени су као терасе за гимнастику и дневни боравак. На ове огромне кровне терасе воде лифтови за дечје кревете као и за храну. Свако одељење дечјих институција има своја посебна игралишта, своје велике летње и зимске пливачке базене са трамбулинама, шумовита одморишта и пропланке за шетње и излете. У дечјој изолационој болници постоје одељења за све врсте дечјег обољења и посеб-