Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 849

обавештење; 3) достављати надзорној власти препис записника сваке седиице одбора, односно већа,. 1 1) Дакле, надзорна власт има право присуствовати седницама општинског одбора градско гвећа. Пошго закон не прави разлику — то надзорна власт има право присусгвовати овим седницама без обзира да ли су оне јавне, тајне, редовне, ванредне, обичне, свечане,. Исто тако, будући да закон говори само о присуствовању, надзорна власт има право само да присуствује седницама, а нема право да говори и тим пре да гласа. Ор.ан надзорне власти не може на лицу места, на самој седници, она права надзора која му иначе стоје на расположењу овде употребљазати, јер су за вршење тих праза прописане форме, ко^е он не може испунити. По самом закону општински одлр, односно градско веће, нису дужни да иззешгаваЈу и позивају надзорну власт на своје сзднице. Услед тога надзорна власт, на основу сво.а права надзора, треба да траки од одјора односно већа, да га претходно иззешгава о својим седницама како би она знала за седнице и могла њима присуствовати. 2) Надзорна власт има право прегледати рад општинских органа и службеника и тражити сва погребна обавештења. Преглед може бити редован и ванредан. Број и објект ванредних прегледа остављају се нахо1)ењу надзорне власти, која их мо.ке вршити по личној иницијативи или по дзсгавама. Редозан преглед предвиђен је само код општина, и то једино редован преглед општинскз касе и рачуна (§ 123 З.О.). Овај преглед надзорна власт дужна је извршити на^мање једанпут годишње. З.Г.О. не наређује овакав редован преглед али и не искључује истоветан ванредан преглед од стране надзорне власти. Није потребно нарочито напомињати да ови прегледи не искључују ванредни преглед касе и рачуна од стране Главне контроле, пошто га ни З.О. ни З.Г.О. не искључују, а Закон о Главној контроли предзиђа. Преглед рада од стране надзорне власти није законом ограничен ни лично ни стварно: надзорна власт може прегледати рад свих органа — претседника, градског већа, општинског одбора, општинске управе — и свих лица у служби општине односно града; исто тако надзорна власт може прегледати сва пословања општина — градова, како она у општинском надлештву, тако и она у општинским предузећима и установама. 3) Надзорној власти мора се послати оверен препис записника сваке седнице општинског од5ора, односно градског већа. Код општина ово је дужна урадити општинска управа, а код градова — претседник, а у оба слу-

Ј ) §§ 122—124 3. 0. и §§ 131—133 3. Г. 0.

чаја препис потписују претседник и деловођа седнице. Препис записника мора се послати без обзира каква је седница била („сзаке седнице") и да ли је њој присуствовао орган надзорне власти или не, јер на оснозу загшсником утврђених чињеница надзорна власт предузима извесне мере надзора. б) Сретства надзора 1) Задржавањв од извршења Према § 125 3.0. односно § 134 З.Г.О. надзорна власт има дужност и право да одлуке општинског од јора — градског већа у извесним случајевима задржи од извршења. Исто тако, сходно одредбама § 130 3.0. и 139 З.Г.О., надзорна власт може задржати од извршења решења и изјаве опшгинског одЈора, управе, претседника, градског већа или потпретседника — ако су ова решења и изјаве штетна по опште државне интересе. У првом слу ;ају задржавају се одлуке прогивне закону или законитим наредоама власги, односно у случају кад општина прекорачи своју надлежност. Прописан је рок од 8 дана у, коме надзорна власт има да донесе одлуку о задржавању. Тај рок се рачуна од дана пријема записника од стране надзорне власти. Стога задоцњавање — да се досгази записник, —одлаже по егак тога рока. Рок за задржазање прекида се и поново почиње те.ш са исгим трајањем у слу ;ају да надзорна власт затражи од општинске самоуправе какза акта без којих не може донети своју одлуку. — Рок од 8 дана у овом случају почиње понозо тећи кад затражена акта стигну надзорној власти. Решење о задржавању мора бити образложено и засновано на законским прописима, т.ј. мора се у њему навести, који су то законски прописи и законите наредое власги повређене одлуком која се задржава од извршења. У другом случају код задржавања од извршења решења и изјава општинских органа која су штетна по опште државне интересе није прописан рок ни дужност надзорне власги да даје образложења и наводи законске прописе. Ипак, сматрамо, да надзорна власт у озаквој одлуци мора да се позове на пропис Закона о општинама, односно градским општинамакоји јој даје овлашћење за озакво задржавање. Ово сходно одредбама Закона о општем управном поступку. Исто тако, иако надзорна власт није дужна у овом случају да даје нарочито образложење — ипак мора навесги макар клаузулу, „противно општим државним интересима", које она цени по свом слооодном уверењу, како би се знало да је у питању задржавања од извршења ове врсте, а не оно прво. I I ' Под „изјавом" овде треба разумети закључке, који се не оснивају на закону нити су