Opštinske novine

Стр. 850

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

везани за законску форму одлука, нити могу имати правно дзјство. Стога се код изјава пошто оне не могу постати правноснажне задржавање од извршења односи са.ло на њихово фактичко извршење; на пр. ојјава у новинама, достављање другим општинама или установама и др. Каква је правна природа овог средства надзора? Др. Мајцен 1 сматра, да је овде ,по среди само одлагање односно забрана иззршења одлуке и да је задржана одлука правосна.кна, али није извршна услед оваквог задрл^авања. За задржану одлуку, мислимо, да се не може рећи да је правноснажна, јер посгоји могућност да она посредно буде предмет административног спора по тужби приватног лица. 2 Неоспорно је то, да је одлука која може бити предмет задржавања од извршења, по својој садржини и форми чим јз односни општински орган донесе — дефинитивна без учешПа надзорне власти; постојање или непосгојање одлуке о задржавању не у ги -ш на пзсганак одлуке у пигању, него само утиче на њену даљу судбину. Га-шо је, да посгојање одлуке надзорне власти о задржавању од иззршења одузима задржаној одлуци извршност, али, мислимо то нијз све. Одлука о задржавању може да има и јаче правно дејство, него што то на први поглед изгледа и него шго то и само име одлуке казује. Јер, кмо шш каже Жез, задржавање је само учтивији и блажи израз за ниш-

') ор. сК. стр. 233. 2 ) в. чл. 16, ј вези са чјг . 15 и 18 зак. о Држ. Савету и Управ. Судовила (3. Д. С.).

тење. Као што ћемо ниже видеги, општини стоје на расположењу правна сред;тва против одлуке о задржавању и у случају да у том поступку одлука о задржавању осгане на снази — задржана општинска одлука остајз дефинитивно без празног ефекта, гаси се — може се рећи ништи. С тога је, по наше.и мишљењу, законодавац у § 125 3.0. односно § 134 З.Г.О. непотпуно детерминисао правно дејство овакве одлуке надзорне власти кад је рекао да ће надзорна власг озакву одлуку „задржати од извршења." Ваљда је законодавац хтео ре-шма оздз да ублажи дејггво надзора. Уосталом то јз законодавац и сам осетио, јер одмах у следећем параграфу, 12о 3.0. односно § 135 З.Г.О., прописујз: „Надзорна ће власт законитим принудним сре-свима спречити извршење одлука општинског одбора (градског већа) којз су надлежним путем о.лашене за неважеће..." И треоало је заиста рећи да надзорна власт општинску одлуку у питању ништи и да оглашава за нзва.кеау, пошто је то у ствари дејство расправљеног сретсгва надзора. Ово сретство надзора типично је и нормално сретство надзора централне власти над самоуправом. Јер, код њега надзорна власт врши само контролу било законитости било целисходности одлука самоуправног органа, па такве одлуке у целости одобрава или не — за разлику од хијзрархије, где виша власт може одлуку ниже власги не само укинути или оснажити, него такође и изменити или чак место одлуке ниже власти оставити своју,. 3

3 ) в. дит. чданке проф М. Илића.

(Наставиће се)