Opštinske novine
Ново уређење Берлина
Јануара месеца прошле године објавио је Фирер и канцелар Рајха г. Хитлер да жели да од Берлина направи праву и достојну престоницу немачког царства. Своје идеје поверио је инжин>еру професору Сперу, кога је именов .о за главиог инспектора овога посла. Г. Спер је ту скоро израдио планове и објавио главне своје идеје које су израђене по замисли г. Хитлера. То су необично интересантне ствари у урбанистичком погледу јер постављају проблеме уређења градова мало под другим углом но што је до сада био обичај. Урбанизам се показује као жива наука која се из дана у дан ,развија и употпуњује. Главни програм преуређења Берлина је ово: потребно је због саобраћаја и због монументалности израза створити две велике осовине север-југ и исток-запад, чувајући од експропрнјација што је могућно више стари историски део вароши. Осовине се морају продужавати до !кружног широког аутомобилског пута који иде око периферије Берлина. Садања саобраћајна мрежа (улице и тргови) показала се као недовољна. Са наглим ра.звојем аутомобилизма улице постају закрчене толико да велике вароши имају штете од тога. Према најновијим подацима. у Нзу Јорку на сваких 4 човека долази један ауто. у Паризу на сваких 16 људи долази један ауто. у Лондону на сваких 18 људи долази један ауто. у Берлину на сваких 40 људи долази један ауто. Немци рачунају да ће се у блиској будућности саобраћај у Берлину више него удвостручити, а како само повећање садашњег саобраћаЈа за 30% доводи до неподношљиве закрчености, знак је да су нове широке улице, нарочито главне саобраћајнице, преко потребне. Положај, правац и ширине тих улица морају бити тако изабране да што боље послуже увећаном саобраћају. Нова осовина сезер-:уг изабрата је својом ширином и положајем тако да ће моћи и у будућности да прими огроман саобраћај^ а сем тога дуж ње ће се поставитв све нове монументалне репрезентативне зграде. да би створиле снажан утисак. Поред, дакле, чисто саобраћајних потреба Берлин ће се преуредити и у монументалном изгледу јер он, и ако је већи од Париза, нема онако дивних и монументалних перспек-
тива као што их има Париз. Улица Унтер ден Линден са Бранденбуршком капијом изгледа скромно кад се упореди са' Јелисејским пољима и Етоалом у Паризу. Да би се добило у монументалности, перспективама и донекле у п!рестижу, одлучено је да се просече једнг нова врло широка улица правцем северћју г која ће са стране примити све нове велике јавне зграде и тиме створити јединствен и снажан утисак. Улица ће ићи кроз најужи центар града. Заједно са продужењима до појасног аутомобилског пута око Берлина овз улица ће бити дуга 38,5 километара. Из приложене карте се види да осовина север-југ не иде без прелома већ се код центра града у парку Тиргартен ломи и иде кратко на исток до Бранденбуршке капије, да би опет скренула право на север. Ово колено у саобраћају у самом срцу града учињено је и из саобраћајних и из естетских разлога Изсаобраћајних да би га добро каналисало разним погодЦим правцима и подвожњацима, аиз естетских да би се у сред града имала једна затворена перспектива, јер ће у дну првог правца (иза колена) доћи највећа монументална зграда, која ће деловати као каква средишна тачка у граду и као нека значајна поента. Да би се ово постигло морало се приступити градској хирургији и уклањању препрека. Запажено је да садање железничке станице за путнички промет и сувише дубоко залазе у Град и да својим станичним простором! и осталим постројењима пресецају градски организам на квартове који су се око њих раззвили, али које је немогуће добро међусобно повезати. Да би се ово избегло, а како се показало и с друге стране непрактично да железница залази дубоко у град, одлучено је да се све главне станице повуку ка периферији а да се слободан простор које оне остављају претвори у корисна градилишта. Одлучено је да се станице Анхалтска и Постдамска на југу града укину и замене само са једном новом Јужном станицом у близини аеродрома Темпелхоф, која ће да прими даљни саобраћај. Станични простори од скоро милион квадратних метара претвориће се у корисна градилишта и преко њих ће у главном ићи [граса нове широке улице север-југ. Исто тако одлу- у чено је да се Лертска и Штетинска станица на северн9М делу града укину и да њих замени једна нова Северна станица, северније