Opštinske novine

Социјално старање у разним земљама

609

сиротиње. Како свака општина организу]е помоћ сиротињи по својој вољи, не може се говорити о једнообразности у помагању сиротиње у Холандији. У већини општина помагање сиротиње не врши се директно од стране општинске управе, већ нрегао специјалне организације која функционише поред општине и која носи назив „Грађанска власт за помагање сиротиње". Ове организације зависе више или мање од општинске управе, онако исто као што су зависила удружења за помагање сиротиње која су постојала у Енглеској пре 1930 године. Овде се такође показује јака тенденција за укидање ових власти као независних установа и преузимање њихових послова од стране општинских управа. Чињеница да се држава не стара о помагању сиротиње има за последицу то да се општине уздржавају намерно да организују и да уреде како треба своју социјалну политику, из страха да не би привукле на тај начин многобројну сиротињу, а нарочито оне које немају стално место становања. У сваком општинском кантону могу се специјалним краљевским декретом створити „Савети за помагање сиротиње", који треба да омогуће у једном месту сарадњу између установа јавне, верске и приватне социјалне помоћи. Секретар једног таквог Савета врло често је неки државни чиновник. ШВАЈЦАРСКА У Швајцарској су кантони и опшгине по закону дужни да организују социјално старање. Федерална влада до сада се држала по страни у овим питањима. Друштвено осигурање је још у своме зачетку. Кантони и општине уживају широку самоуправу у вршењу јавне помоћи. За заштиту младежи постоје свега неколико централних 'уреда, кантоналних и општинских. Тамо где ови не постоје, власти учествују у приватној акцији у корист омлади' не. Одувек је приватна социјална помоћ имала срећног дејства у Швајцарској. Од пре кратког времена постоји ефикасна верска по* моћ сиротињи. Многобројна женска друштва и велике специјалне организације врше једно значајно дело у погледу помагања сиротиње. Чињеница да у Швајцарској постоји само пролетаријат великих индустријских градова, који је релативно малобројан, и да не постоје велике масе пољопривредних радника који немају своју земљу, има за последицу да организација за помагање сиротиње није до сада имала потребу за великим апаратом и да није још организована на један јединствен начин. Помагање сиротиње и социјална политика зависе великим делом од иницијативе и од акције приватних удружења. СЈЕДИЊЕНЕ ;ДРЖАВЕ АМЕРИКЕ Сједињене "Државе Америке су земља која се сматрала као типична у погледу преовлађи-

вања приватне иницијативе у помагању сиротиње. У ствари опште старање о сиротињи није једноставно у Сједињеним Државама. Не постоји једнообразно законодавство у томе погледу, које би се примењивало у целој Унији, пошто законодавна власт по овим питањима не припада Унији, већ је резервисана за поједине државе. Приватна иницијатива је веома јака и многобројна и разноврсна. Велики број верских секта, које постоје у Сједињеним Државама, чини да је приватна иницијатива у погледу помагања сиротиње јача од државне. Разлог што је јавна помоћ сиротињи гурнута тако у позадину лежи у либеларним схватањима, по којима се држава искључује од сваког мешања у слободној игри географских снага. Стари закони различитих држава у погледу породичне заштите, например, јавна акција у сваком погледу уступа место приватној акцији. Јавна акција игра значајнију улогу у погледу заштите младежи, али и овде је велики део посла обављен од стране великих организација. У погледу помоћи напуштеним матерама са малолетном децом државна интервенција била је мало енергичнија. Ипак, и овде приватне установе морају да допуњавају акцију државе, пошто су девојке-мајке најчешће искључење из помоћи коју организују поједине државе. Организације приватне социјалне помоћи располажу знатним средствима која произлазе из добровољних прилога и од милионских фондова. Само у Нзујорку има око две хиљаде приватних организација. Може се рећи да су ове велике организације иницијатори прогреса на пољу социјалног старања у Сједињеним Државама. Мноштво приватних установа даје ;могућности многим забунама и због тога у већини великих вароши постоји савез добротворних организација који има за циљ да одреди границе активности различитих удружења и да избегне двоструко давање помоћи. Верске добротворне установе нису јако развијене, али оне ипак одржавају највећи део домова за старце и од прилике 1/3 установа одређених за заштиту младежи. Не примећују се никакви сукоби нити затегнути односи између јавне и приватне добротворне делатности. НЕМАЧКА Као и у другим земљама, и у Немачкој је добротворна акција поникла из активности верских добротворних удружења. Али јавне власти, најпре општине а потом држава, почеле су се релативно рано бавити социјалном помоћи. Разлог треба тражити у конфисковању имања цркава и у укидању многих манастира после реформације. Правилницци које су о социјалној помоћи издале оппггине у Ипру, Аугсбургу, Нирнбергу, Страсбургу, Бреслави, Регенсбургу и Макденбургу у годинама 15221524 садржавали су прве одредбе јавног карактера о добротворној делатности коју су 4*