Opštinske novine

680

Београдске општинске новине

читу ситуацију каквим посебним одредбама; за све службенике важе иста правила. Најзад општина, да би дошла до службеника, може се послужити и уговором. То предвиђа и статут од 1929 у своме чл. у коме каже: „Страни поданици могу бити уговором ангажованји као специјалисте на рад у једном општинском одељешу најдаље за три године дана, али се после истека тога рока уговор може обнављати. Њихова права и дужности биће устаг новљени уговором и за њих не важе остале одредбе овог статута, сем кад је то изрично речено." Закон о градским општинама такође помиње контрактуалне службенике у свом § 112. Да бисмо ово питање потпуно расветлили, ми ћемо се њиме још позабавити. Ситуација општинских службеника састоји се из четири елемента. Ти елементи су: Надлежност, матери]алне користи (плате и пензије), статус, и терети и обавезе. 1 — Надлежност је моћ општинског службеника да у циљу функционисања општинске службе врши извесна акта. Надлежност службеника регулисана је статутом и Законом о градским општинама и појединим правилницима о вршењу општинске службе. Она не претставља субјективно право службеника, већ је чисто објективнога карактера, јер је установљена општим правним правилима. 2 — Материјалне користи (плате и пензије). Изгледа да су материјалне користи субјек-

тивне природе и да на њих општински службеник има субјективно право. У ствари њих такође уређује и одређује општински статут, у циљу да службеника материјално обезбеди како би са успехом могао обављати поверену му функцију. Те су користи установљене не с обзиром на службеника, него с обаиром нд функционисање службе коју он обавља и у њеном интересу. 3 — Статус. Под статусом се разуме ситуација општинског службеника створена статутом, Законом о градским општинама и правилницима, у намери да га штити од самовоље претпостављених старешина. Природа те ситуације је објективна, јер њу стварају Закон и статут, који има уредбодавну моћ. Али ни овај елеменат ситуације општинских службе^ ника није створен да користи самом службенику, већ је створен да користи јавној служби, коју дотични службеник обавља. 4 — Терети и обавезе. Сви терети и обавезе које морају службеници да подносе предвиђени су било Статутом, било Законом о градским општинама, било општинским правилницима, те су и они објективног карактера. Резимирајући наша излагања, можемо закључити да је ситуација службеника Општине београдске општа, објекгивна, реглементарна и да ту не може бити ни речи о некој специјалној ситуацији. Мирослав М. Никитовић

Еранислав Стојановић: Стари зидари, — (Са XII јесење изложбе у павиљону ,,Цвијета Зузорић"')