Otadžbina

БАНОВАЊЕ СТЕФАНА ТВРТКА

535

је било што су епископи ишлн сваке године два пута по својој јепархији, и надгледали да нема јереси, него је заведена страшна установа, чије име потсећа на крв и тортуру — инквизиција. Па не само да се тако поступало с простим јеретицима, него су од стране римске цркве строга правнла била постављена и противу владаоца, који би били приврженици ове богомилске јереси. Они се лишаваху својега владалачког звања и земаља, које су имали. Много су пута извршени ови закони над несретним јеретицима, па и над самим владаоцима. Да се Рајмундо VII дао победити, и његов син Рајмундо VIII, последник му, могуће да би историја могла забележити још два примера освете папске над несретним приврженицима богомилства. Исто таква судба грозила је Кулину и Нинославу. Матија, угарсуи краљ, беше од папе добио налог да Кулина, ако се не одрекне јереси, савлада п закон папски над њим изврши. Секташи пак у јужној Францеској, Албпгојци или Катари, који беху један огранак од јереси богомилске, претрпеше страшну казну. Њихове чете беху савладане, и ужасна сеча би извршена пошто је последња њихова сила била сломљена. Из ових примера могло би се тврдити, да закон папски извесно не би мимоишао ни Твртка, јер би папа свом силом гледао да њега, као сметњу уклони. Да је Твртко пристао на жељу папииу, овај би можда смирио Вука, и остао би му накдоњен КлО и његовом брату. Али по што се бан нстављаше као опозиција то је борба ваљала да реши овај спор. Да би могли јасно схватити неуспехе папске у ширењу католичке вере по Босни, као ида би нам било појмљиво за што су Патарени-јеретици, били у важности код Твртка, папе и Лудвика, мислим да нам је неопходно нужно упознати се са доктринама саме богомилске јереси.