Otadžbina

ОРГАНИЗМИ И АНОРГДНИ

561

изгубили своју пређашњу важност онда су се дуалистичке заблуде новије органске морфологије почеле служити другим новим,телеолошким изразима, као што су: основни план организма , унутрашња идеја , целисхолна организација, носледња цељ организма и т. д. и т. д. Свп ови дуалистичко-телеолошки изрази исто су онако за одбацивање, као и оно пређашње мигаљење, да је свака органска индивидуа од творца створена и њиме обдарена неком чудноватом «животном силом» ради испуњавања неких њених индивидуалних цел>и живота.Први и неизбежни услов сваком изј чавању живе природе мора бити оно монистичко основно правило нужне незе између узрока и дејства, и тек тада помоћу овога каузалногзакона доћи ћемо до резултата; да су без разлике сви појави живота, почевшп од онпх најпростијих појава храњења једне амебе па све горе до најкомпликованијих психичких појава код човека, исто тако непосредна и иужна посљедица компликованог састава и облика органске материје , као што и Физичке особине сваког боговетног кристала зависе од хемијске природе његове материје и његовога призмојидног облика У овом погледу једино опште поређење тако званих «појава живота или виталних Функција" организама са потпуно једнако важећим физичким и хемијским «силама» аноргана, а нарочито кристала, било би особито поучљиво и интересантно. 2. Растење органских и анорганских индивидуа. „Живот", као што смо већ на једном месту казали није ништа друго, до колективно обележавање свију оних сложених појава кретања материје , која су својствена само органским створовима а међу тим код аноргана тога никад нема. Но сада се порађа питање : да лИ се доиста од свију животних појава може што год сличнога и код аноргана наћи. И доиста кад у овом погледу сравнимо молекиларне појаве кретања код орга-