Otadžbina

НГООВЕТНМ ПРЕГДЕД

Ето овако би од прилике биле нужне измене и допуне у данашњим наотавним плановима напшх средњих школа, па да е њима, е уређењем њиним, потпуно можемо бити задовољни: да се задовољи класицизам, у колико он има значаја за опште образовање и спрему за научно образовање, и реализам , у колико и он има значаја за обоје ово и снрему за живот. Врло добро знамо, да ни прави класичари ни чисте реалисте неће бити задовољни с овим нашим резултатима. Али ми смо и напред казали, да нас се не тиче ни један ни други но оно што рационални захтеви образовање траже, а нарочито захтеви наших прилика и нашега образовања. Можда ће ко замерити на првом месту за велики број часова у овоме нашем наставном плану. Зато неће имати право. И по данашњим наставним плановима и за гимназије и за реалке мало има мање часова. Али, када се сада уводи и осми разред, онда би ваљало да број часова буде мањи ио данас, рећи ће неко. На то одговарамо ово. Осму годину није изазвао велпки број часова, но већи захтеви од средњих школа. Зато су и неки нови нредмети уведени. Сем њих, и сваки од цанашњих ваља знатпо да се нрошири и ојача. Али данас се млого говори и пише о преоптерећености дечијој у школи. Па зар и зато да не скратимо број часова ? И ово викаше на нреоптерећеност дечију има својих претераности. Резултати често тнрде, да одиста има преоптерећености, у умноме раду. Али то често педолази од великога броја часова, нсго од млогих других прилика. Да не спомињем домаће прилике, да не говорим о локалима школеким , но да наведем само најважнпју, а то је каквоКа саме наставе. Узмите два беседника: једнога вештога и једнога невештога. Првога ћете врло радо слушати , и волећете може бити два три сата да га слушате. Други ће вам бити досадан и са пола сата. За пола сата овај ће вас више духово уморити, него онај за сат, два, три. Тако вам јеисто с наставом. Она може бити досадиа и тешка и са 3—4 часа дневно исто онако као 5—6—7, само ако није на свом месту. Акоје апстрактна, сувопарна, несварљива, и не занима него мори само памћење, онда је она тешка и преоптерећује више но два пут толико часова добре копкрентне, разумљиве и занимљиве наставе. С тога је неразложно викати само на велики број чачова. Нити су, по томе, само за хвалу оне школе које имају мало часова.