Otadžbina

142

КЊНЖЕВНИ нгкглкд

у задрузи за опгату ствар но оеталн, п миеле, да би били богатији, ако би сву зараду задрасавали за себе и своју породицу. Отуда рачуни, иребацивања, с-вађе Задружни жпвот постаје за такве паклом, а гата после свега тога може фћи но — деоба. По овој треба сваки да има парочито огњптпте, нарочит лонац . нарочиту кућу, овчара, свињара и т. д. Онда овлада у дупш знмским ноћима уоам.љеност. Мужу то посгане досадно а он почиње да одлази у крчму; остајући сама дома. жена се кад-кад одаје квару... Трговци доприносе такођер квару нагаег задружног и породичног живота.... У моје време су девојке гатедњом и радом, нарочито везом састављале увек прпличан мираз у огрлицама, оделу и другом накит\, али то је ипак игало тако, да о I тога њихов задружни носао никада није рамао. „Даиас је сасма друкче. На место наигах добрих, јаких, нензпоганвих платнених когаул.а гаараних плавим, првеним и црннм везом, данас нам се доносе намучне, које се сијају, но које се већ после другог прања распадају. Место нагае народне обуће — опанака, нагаа младеж цочиње да носи бечке ципеле, које се такођер одмах, после прве кигае распадају, и остају у блату. На место иаших вунених, брижљиво извезених јелека, зпмс-их гуњапа и кожуха, данас се носе памучни, евиленл или сомотскп, који се под првнм јачим сунцем или кигаом кваре. Они данас изгледају јефтпнији, јер смо мн прп нзради нагаег одела требали по читаве месеце, али мени се чини, да су онп бага скупљи, јер тек гато се за љих новац да, а они се нећ искваре. Па нагае зимске ноћи, — како ли ће их потомсгво проводнти ? Окренуће леђа једно другом н чаркати у огњиште, а нагае ће се старе песме , певане вечером при заједничком раду са с гам позаборављатп. Већ данагања деца, која у школу иду, уче друге, а ове им изгледају сувише просте ... Данас већ има у нашем селу сиромаганих , лењиваца и рђавих жена, чега у моје доба детињства није било Мени се чини да све иде на горе. Ми плаћамо данас два пут онолико пореза колико нређе; међу тим наше краве теле увек по једно, а ни кукурузни струкови не доносе по вигае клипова но пређе/ После два трн дана бавлења у Ђакову писац посећује једне недеље с владиком Штросмајером задругу у Широком нољу, и тврдећи, да се ова — у опгате — пред законом појављује као правна личност, правна јединица. исто онако као и завештај, додаје. да је она нераздвојна веза, јер „њени удруженп чланови немају права да захтевају ноДелу заједничког добра (раћ-Јтогпит) нпти да од овога