Otadžbina

164

1>УЧНИ РАД

путио да све што је важније бележе. Такве су бедешке о погодама и неногодама, и ,о свим осталим важнијим ироменама на небт (као: помрачења, појаве репатипа, полоа;ај планета, итд-) Затимбелешке о знатним догађајима у месту, у околини. у отаџбини, о велнким догађајпма у свету (ратовима, важним проналасцима итд.) Па онда белешке наметнпх народних изрека, белешке о народним обичајима празноверицама, лекаријама, причама и препричицама, песмама, итд. По том бележење издатака на књпге, на школске потребе, на аљнне, на ужпвања, итд. Све је ово од безмерне важности за децу, која ће кроз 15—20 годпна бити домаћинп, грађанп, посланини, чпновници, предузимачи, управници, итд. Но и овде ћеш синовче морати тп да вредњачиш, Мораћеш ти сам да водиш од свега овога записке, и да их показујеш деци. и причаш им о њнховом значају. За тим треба неке да почнеш да водиш с децом заједно швр, оне о времену), по том ноке задај деци да их израде као домаће илн школске задатке (нпр. описе знатнијих повремених догађаја у околини,) па их онда натерај, да то све забележе у кратко н у своје књижице. Итд. Кад се ово само једном отпочне, ићи ће после само од себе. Исто тако треба навићи децу, да воде рачуна о времену , и да нојме ону златну енглеску пословипу, која вели: „Време је новац" ~ али само гледај. да је деца свате у емислу: „Време је благо ." Но овде морам и опет да те учиним на нешто пажљивим. Као п свуда, тако и овде, ти морапг садржај ове ноуке имати сам у себи, у својој дупга, у целом свом бићу. Ти мораш ову пословицу осећати и но њој и сам живети. Ако није тај случај, онда и не почињи да радиш на ноимању њеном од стране дечије; тим би учинио само још горе. Најзад ти препоручујем спновче и дуже путовање е децол у околна места, у околне школе, на саборе, ва светковине у околним поудаљенијим местима, ка знатним историским местима, итд., па ма се пут отегао и два, три и внше дана. Само бнх то саветовао, да се увек најпре прнпремиш за пут, н да одредиш у напред цел путу, па о томе и с децом да се разговорнга; и да за себе пзнађеш и запамтиш све нужне податке. Ти ниси, синовче у стању да замислиш, колпко ово огромног утицаја има на децу. Опробај ■само, па ћеш се дпвпти и чудптп, какву ће неописану промену изазватп на деци тај пут. Она ће се заннтересовати тиме и за оно, за шта се пе би можда целога века интересовала; тежиће да јога впгае г.иде. п више дознају; постаће прави стармали у приликама где