Otadžbina

638

ЖЕЉЕЗН. САОБРАЋАЈНА ЦОЛИТНКА

тересс српскпх жељезннца могли постати вео.ма опасни, нарочито што ће дунавско паробродско друштво морати за подвоз низ Дунаво да спусти цене чак испод садашње своје тариФе. Толико исто, ако не и још више важно је да с-риска влада, иреговарајуКи о тој тарифској конвенцији с аустроугарском владом, постави као свој услов: да угарско мпнистарство комуиикација гито скорије сагради и иреда савбраКају бар оне хрватско-славонске жељезничке везе, које је угарска влада одавно закључила да гради, а то су линије: Сисак-Горњи Карловац, Брод-Нова Градишка, и Митровица-Вин ковце. Производња целог нашег Подрнња и Колубаре гравитује к Сави, да се у срећном случају — док нду ла.ђе — дочепа Сиска, а одатле же.везницама, Реке и Трста. Када то не може — зими — она се нагомнлава у Веограду одакле опа зб^г дужих транспората (обплазећи преко Будимпеште) не може да издржи конкуренцију С тога ми, у садашњим околностима не би никако били за жељезницу Ваљево-Београд, него за линију Ваљево-Уб-Обреновац (Забреж) која бн најбол>е одговарала трговачким иитересима Колубаре, Ваљева и његове позадине. Њихов је центар на западу, њихов извоз треба више да гравитује Реци и Трсту него Београду. Разуме се да то важи и за целу Посавину и Подрнње. Наспрам успешних напрезања угарске владе да од Будимпеште начини трговачки емборијум на саобраћајном путу између истока и запада — прпмећено је са влше страна, да ираво рачвање за велики саобраћај робе, лежи много јужније, у Пншу, где се одвајају лпније за Солун и Цариград. И ако се с једне стране не може одрећи да је у Нишу главно рачвање, опет с друге стране не сме се изгубити из вида, да Ниш по својој трговачкој предузимљивости, још није позван да постаие тако велики трговачки емборијум, да у Нишу, под данашњим околностнма, а богме и за многе годнне у напред, нема ни замашније локалне индустрије, нити јаке спољне трговине, те да би у Нишу било услова за подизање великих антрпота. Ниш ће, по своме геограФском положају, као раскрсница за транзитни саобраћај, играти ве.шку улогу, али онн транспорти који с пстока буду пролазили кроз Ниш, носиће махом сировине којима нпје нужно претоваравање нити стално магацинирање. Тако исто и од страних Фабриката који буду пролазнли кроз Ниш, биће само малим делом одређени за Ниш и његову околину, оне округе који још немају жељезничке везе са главном линијом. У Нишу се може очекивати товарење жнта, кожа, брашна, дуга, вина, мрког угља и жнве стоке и стоваривање Фабриката за локалну потребу. Али при свем