Otadžbina

РЛЗВИТАК ТЕОИОГИЈЕ

(СБРШЕТАК) III У свом првом II најпростијем облику теологија се јавља само у веровању да постоје , делају , мешају се у људске цослове нека бестелесна бића, духови , и то већином зли духови који се разним чарањима дају умилостивити или заилашити ; но ово још није култус нити га ту има. Ма овом ступњу, теологија је са свим одвојена од етике. Теолошке догме ту још не дају никакве санкције моралном кодексу, онаквом каквог га је опште мишљење сворило. Уплнтање духова у људски живот, верује се да бива просто из њихне зле воље, из пакости. Но ова непрестана зебња и страх од духова с једне , и тежња да се љихном , у највише случајева штетном и опасном утицању доскочи, с друге стране, природно воде стварању неког утврђеног ритуала, обредног система, који у самој ствари није ништа друго до систем умилошћавања и придобијања за се духова. Најближи ступањ теолошког развитка, који се за први везује и потпуно из онога развија, јесте обожавање иредака. Јер природан је пут еволуције да се из оног оиштег, хаотичког веровања у духовна бића полако али стално одваја култус предака , успомена на које је увек најживља и најчешћа и која генетичким путем, с оца на сина, с породице на породицу, постаје све шира и општија, што све несумњиво води најпре издвајању а за тим и диФикаци.ји духова предачких од осталих. Отуда се и из ритуала намењеног духовима у опште развија ритуал предачког обожавања. Овај други ступањ теолошког развитка веома је распрострт, али своје главне представнике има у теолошким системима китајс&ж и јапанском. У Китају,|јцар, »син неба,« »отац народа« представник је првих предака и по свом положају стоји у средини међу људма и вишим космичким божанствима, небом и земљом. Међу јапанским духовима Камима, један се (Тен-цио-даи-цин) сматра као националпи Ками,' — онако од прилике као што је међујЕлохимима Јехова народни бог јеврејски. Али овај процес сужавања, специјалисања, иде и даље, и ми улазимо у трећу Фазу теолошке еволуције. Ма каквим узроцима и путовима, — који би се можда сви могла генералисати изразом ода1 К-лми је, вели Хексли, дух, али се уиотребљава и као аочасна. титула човеку.