Otadžbina

36

МОЈЕ МИНИСТРОВАЊЕ

лезнице, али тариФа, односно експлоатација железничка ; еминентна су надлежноот министра народне привреде. За то треба и старати се да то пређе у руке мин. народне привреде бар од 1-ог Јануара идуће године, ако не пре, а дотле свршити све што је нужно за то. Из ових истих разлога преко је потребно да ексилоатација железнице иређе у државне руке. Не говорећи о важним војним и политичким обзирима — високи економски интереси захтевају да се то извршп, те да се железница, без штете за Финансијске изворе земаљске, и без туђе грдне користи, може метнути сва у службу српског економног снажења. Иначе она ће постати једна велика опасност за српске Финансије, или, у најбољем случају, она ће остати бескорисна за Финансијско снажење земаљско. увећавајући само туђе дивиденде. Срлско рударство, потпомогнуто јевтином железничком тариФом, каква је могућа без штете за земаљске Финансије, само када држава врши експлоатацију, постаће, поред мало добре воље и капитала, снажан извор земаљског благостања, а неодољиви супарник индустрији аустријској, која, немајући таквих природних услова као српско рударство, а основана на до крајње несавесности експлоатисаном оснивачком систему, носи у себи непрестано клицу немоћи II смрти. Целокупна земаљска производња могла би се помагати како то најидеалнији интереси српски захтевају за то, што би нам онда транзитна трговина и међународна пошта и лични саобраћај плаћали све трошкове. Ако дакле министар народне привреде жели, да његова делателност буде благодетна и спасоносна за земљу, ако хоће да има у својим рукама све услове развитка по земљу корисних привредних струка, које су му поверене, па и рударства, треба свом снагом да ради на томе, да експлоатација железнице пређе у државне руке, и да је он узме у своје руке. Пошто је вероватно да садашња влада мора водити земаљске послове по староме буџету, то је свако јаче