Otadžbina

90

ГРЧКЕ МИСЛИ

Оболежившп у ночетку овога одељка грчко гледиште на етнограФске одношаје на Балкану као нарочито историјско политичко или државно, ми смо горе наведенпм текстом једнога од најбољих писаца доказали нашу оцену. Може се без прегорења казати да највећи део јелинских патриота држи ону историјско-државну етнограФску основу, која је јасно развијена мало час наведеним речима К. Папаригопула. Износећи пред наше читаоце те грчке историјскоетнограФске мисли, ми смо се уздржали од сваких напомена, јер, најпосле, гола извијања стања ствари познатога целом свету свакоме су очевидна. Њима се чудити у толико више што дело К. Папаригопула иначе заслужује сваку хвалу у сувременој историјској литератури. Али баш у томе и лежи сва знаменитост наведених разматрања, нити би њихова знаменитост и пола толикабила, да су гготекла из пера каквога год незнатног ггасца, Пред византијским државницима средњпх векова био је задатак, да свима средствима потисну. узбпју, искорене — или барем иогрче све насељенике, који су се настанили на Балканском полуострву од времена сеобе народа. Пошто су се од тих разних насељеника одржали Словени, ова се политичка борба поглавито на њих окомила И сами Власи Балканскога полуострва, који су на источно римско царство имали више права од потоњих грчких полуускока, нису били пскључени од ове византијске осуде. Пред византијским државницима светлуцао се онај развој. који је пностране насељенике па и саме домородце у Италији, у Шнанији и у Француској изједначио једноставним плаштем романскога језика и романске народности. који је на тај начлн кроз борбу средњих векова и кроз нови облик националнога јединства вас поставио ону државну целину у тим земљама коју је у њима некад установило римско царство.